‘Je ne sais quoi’: zó zitten stijlvolle Parisiennes op de fiets

Je hebt de uitspraak ‘je ne sais quoi’ vast wel eens voorbij horen komen, vooral als het om mode gaat. Je ne sais quoi betekent letterlijk: ik weet niet wat. En wat ze hiermee bedoelen is de stijl van de Parisiennes, een simpele, nonchalante, maar stijlvolle look. Moeiteloos bij elkaar geraapt en comfortabel genoeg voor elke dag.

De Parisienne fascineert

Zijn zoals een Parisienne. Vivre comme une Parisienne!  Veel vrouwen zijn enorm geïnteresseerd in manieren om een beetje zoals de Parijse vrouw te zijn. Niet zo gek want die vrouwen zien er iedere dag uit om door een ringetje te halen, zonder concessies te doen op een actieve levensstijl.

Lees ook: zo creëer je een eigen duurzame stijl.

Modemerk Ba&sh is een high-end Parisienne label dat perfect inspeelt op de behoeften van de moderne, stijlvolle vrouw. In 2003 werd het label opgericht door twee vriendinnen Barbara Boccara en Sharon Krief en later voegde Pierre-Arnaud Grenade (a very French name!) zich bij het duo. Hij concentreerde zich op de ontwikkeling en het versterken van Ba&sh en tot op de dag van vandaag is het merk uniek, innovatief en iconisch. In de Amsterdamse winkel van Ba&sh sprak ik met de charmante Pierre, de CEO van het modemerk.

Hoe zitten Parijse vrouwen op de fiets?

Zo luidde mijn eerste vraag. Want voor de nieuwste AW23 collectie sloeg Ba&sh de handen ineen met Cowboy, het eerste merk van connected elektrische fietsen dat B Corp gecertificeerd is; en met Cosmo Connected, het merk van ultra-connected helmen voor veilig rijden in de stad.

Cowboy x ba&sh brachten samen de ST Cruiser Lavender connected elektrische fiets uit. Een plaatje om te zien en een geschikt vervoersmiddel voor stijlvolle vrouwen. Zoals de veel geprezen Parisiennes dus. In de campagne zijn vrouwen in de mooiste jurken op een fiets te zien en dat vind ik maar wat knap.

Eerlijk is eerlijk: met een rok fietsen, hoe dóen ze dat? Pierre “dat klopt natuurlijk en het is niet zo dat alle vrouwen in Parijs met rokken fietsen, deze fiets staat metafoor voor de levensstijl van moderne vrouwen die een druk leven hebben en daarin mobiliteit, technologie en mode willen combineren.

ba&sh Pierre

V.l.n.r: campagnebeeld Ba&sh & Pierre Arnaud Grenade

Stijlvolle parisiennes kiezen voor zichzelf

Misschien wel een van de grootste verschillen tussen Parijse en Nederlandse vrouwen: de stijlvolle Parisiennes zijn een tikkeltje egoistisch. Ze vinden het helemaal geen probleem om zichzelf op de eerste plek te zetten.
Daarbij horen uitgebreid lunchen, regelmatig een afspraak bij de kapper en kiezen voor kwaliteit. Ook als ze kinderen en een drukke baan hebben, zorgen ze uitstekend voor zichzelf. Waar de Nederlandse moeder de neiging heeft om zichzelf weg te cijferen voor het gezin, is dat voor de Parisienne een no-go. En waarom ook niet? Want waar blijft de vrouw als er alleen ruimte is voor de moeder?

Met de paplepel ingegoten

Het verschil is te verklaren als men gaat graven in de geschiedenis. In Parijs werken de vrouwen al wat generaties langer dan in Nederland. Als vrouw is het heel normaal om financieel onafhankelijk te zijn. Bovendien zijn Franse gezinnen hiërarchischer en kinderen worden niet behandeld als gelijke van de ouders.
Wel leren ze van jongs af aan om met het uiterlijk bezig te zijn, dat is in Frankrijk verre van negatief. Kleding is daar een belangrijk onderdeel van en kwalitatieve investment pieces rouleren door van generatie op generatie. Bijna alle stijlvolle parisiennes hebben wel een beeldschoon kledingstuk van grootmoeder in de kast. Een item wat ze koesteren. Daarom zijn ze over het algemeen minder gevoelig voor trends.

Duurzame mode

Zachte stoffen, mooie knoopjes en de perfecte pasvorm. Over het aanschaffen van een nieuw kledingstuk wordt bewust nagedacht. Wanneer je iets koopt wat perfect bij jouw lichaam en karakter past, draag je dit item nog jaren. Trends zijn minder belangrijk en vluchtig.

Juist de houdbaarheid van kleding, maakt de stijl van een Parissiene ook nog eens duurzaam. Ba&sh speelt hier al jaren op in, maar communiceert hier pas een aantal jaar over. Want ik was natuurlijk héél benieuwd hoe ze de toekomst van de mode zien.

Tijdens het gesprek waren Pierre en ik het erover eens dat nieuwe producten maken, nooit helemaal duurzaam kan zijn. Dat geldt voor iedere industrie. Alleen kun je de items die je maakt, wel zo goed mogelijk maken. En er een hele lange levensduur aan meegeven. Dat is précies wat ze doen. Voor de grondstoffen kiezen ze gerecyclede materialen, duurzaam katoen of hele hoogwaardige materialen die nog jaren meegaan.

Daarnaast zijn er inmiddels vijf mensen in dienst die zich bezighouden met sustainability. Dit omvat ook héél veel. Van grondstoffen tot fabrieken, van maatschappelijke verantwoordelijkheid (goede werkomstandigheden tot bijdragen aan sociale projecten die borstkanker bestrijden of huiselijk geweld bij vrouwen voorkomen) tot het hergebruiken van bestaande kledingstukken. Zelfs in de winkels wordt over ieder details nagedacht.

Circulaire economie

“Ik geloof in een circulaire economie” deelt Pierre, “in Parijs hebben we al een plek waar mensen tweedehands kleding van Ba&sh kunnen kopen of zelfs huren. Er is ook de optie om kleding te laten repareren. Dit concept willen we doorvoeren naar andere landen als Duitsland en ook Nederland komt aan de beurt.”

Al met al: het blijft work in progress. “Als pioneer in Smart Fashion is het onmogelijk om stil te staan.” Aldus Pierre.