Uitgelichte modezaken: Christian Louboutin
De Franse Christian ontdekte zijn passie voor schoenen op jonge leeftijd, om precies te zijn na aanleiding van een museumbezoek. Niet de indrukwekkende tentoonstelling, maar het ‘verbod-bordje’ van een vrouwelijke hakschoen met een rode streep erdoor, intrigeerde hem. De finesse van de hak kreeg hij niet uit zijn hoofd.
Het schijnt dat hij al sinds zijn twaalfde regelmatig wegliep van school om clubs te bezoeken. Daar liet hij zich fascineren door de kleding die de danseressen daar droegen. Wat later een grote inspiratiebron voor zijn schoenen label wordt.
Toen Christian een Christiannetje was
Zijn eerste stage liep hij bij Charles Jourdan: de schoenenontwerper van Christian Dior. Een goede aftrap. Daarna ontwierp hij voor verschillende ontwerpers als Saint Laurent en Chanel. Tussendoor reisde hij nog enkele maanden door India en gedurende enige tijd werd hij tuinontwerper. 1991 werd een belangrijk jaar voor Christian, zijn moeder overleed en dat maakte hem volwassen. Haar enthousiasme over zijn ontwerpen was de belangrijkste reden voor hem om zijn eigen label te creëren. Hij maakte stiletto’s weer modern in de jaren negentig, met hakhoogten van maar liefst 12 cm en hoger. Een schoen moet een vrouw er goed uit laten zien, maar de mysterie van de hak is dat het de body language van een vrouw totaal transformeert. In no-time werden zijn ontwerpen en boetieks beroemd over de hele wereld. Zijn succes dankt hij mede aan zijn fascinerende inspiratie en werkwijze.
“Really good shoes have to seduce both men and woman.”
Liefdesbrieven
Het meeste plezier haalt hij uit het proces van ontwikkeling. Hij ontwierp een schoen genaamd ‘clovis’ waar maar 36 paar van geproduceerd zijn. De schoen en het verhaal erachter zijn prachtig; een vriendin had een romance met een man die haar liefdesbrieven schreef. Louboutin gebruikte enkele brieven en rozenblaadjes en balsemde ze in een transparante zool: floating on love, letterlijk.
Lees ook: Christian Louboutin lipstick is officieel ‘a thing’!
Louboutin werkt graag detail-georiënteerd. Kleur betekent niet veel voor Christian. Het is de manier waarop het toegepast wordt. De omvang is cruciaal voor hoe het ontwerp eruit ziet. Als hij in zijn studio over zwart praat, is het van groot belang of het zwart leer, satijn of lak of steen of metaal is bijvoorbeeld. Zwart alleen zegt helemaal niets. Rood daarentegen – zijn handelsmerk – ontstond nadat hij zijn eerste zool rood had geverfd met nagellak. Hij beweerde dat rode zolen typisch waren voor zijn merk en daarom niet mochten worden gekopieerd door anderen. Naar aanleiding van een rechtszaak in 2014, oordeelde de Brusselse rechtbank dat de rode zolen van alle tijden zijn en niet geclaimd mogen worden door een ontwerper.
Hoe je het ook wendt of keert, middels meer dan 40 winkels wereldwijd en meer dan 850.000 paar per jaar in productie is Christian – mede dankzij de rode zool – één van de grootste leiders op schoenengebied geworden. Het is de magie die de vrouwen laat terugkeren. Waarom? Omdat ze de deur uitgaan met niet alleen een paar schoenen, maar ook met een onbetaalbaar gevoel van feminine power!
Dijkstra & Dijkstra helpt je graag aan je eerste paar Louboutins. Het is een investering die je leven zal verrijken. Makkelijk is het niet, daarom helpen we je als modeconcierge met het vinden van je droompaar. Ga naar Kerndijkstra.com.
Lees ook: 10 paar iconische schoenen waar we niet genoeg van krijgen.