Klinkt als muziek in je oren: duurzame koptelefoon van Gerrard Street
‘Lomp ding, wat moet ik ermee?’ Op Enfait’s HQ hadden we het eerlijk gezegd nooit zo op de koptelefoons. Totdat we laatst met de draadloze duurzame koptelefoon van Gerrard Street kennismaakten. Jawel, een planet proof variant waar je een flexibel abonnement op kan nemen. Eén waarbij je niet bij het slijten van je oorkussen, het breken van je hoofdband of ander mankement meteen een nieuwe hoeft aan te schaffen. Eén die niet wil bijdragen aan de gigantische e-waste afvalberg. Sounds great? We spraken één van de founders – Tom – om meer over zijn start-up te weten te komen.
Een duurzame koptelefoon, origineel! Hoe zijn jullie zo op het idee gekomen?
‘Zowel Dorus als ik zijn enorme muziekliefhebbers. Of we nu on the go zijn of vroeger aan de studie zaten, we hadden altijd een koptelefoon op. We versleten ze bij het leven. Tijdens Dorus’ afstudeerproject aan de TU Delft, kwam hij in aanraking met het concept ‘circulaire economie.’ Hierbij kijk je hoe je materialen continu kan blijven hergebruiken. Het product dat je maakt, wordt niet weggegooid, maar materialen worden opnieuw gebruikt.’ Dit concept gemixt met het feit dat ze om de haverklap een koptelefoon weggooiden (vaak omdat er maar iets kleins kapot was), sprak hen erg aan. ‘Het idee van de duurzame koptelefoon was geboren: Wat nu als je al die losse onderdelen die nu kapot gaan, kan vervangen? Bij Gerrard Street zorgen we ervoor dat de duurzame koptelefoon wordt gerepareerd of – als ‘ie echt aan het einde van z’n Latijn is – gerecycled.’
Een abonnement op een koptelefoon, da’s origineel!’
‘Zeker! Toen we vijf jaar geleden een sprong in het diepe hebben genomen, wisten we één ding zeker: om circulair te kunnen ondernemen, was een abonnementsvorm de meest slimme optie. Zo zouden we over elke duurzame koptelefoon de regie houden. Daarbij wilden we een relaxed bedrijf zijn waar je niet gelijk een jaar aan vast zou zitten. Of niet eerst drie maanden het abonnement moet afnemen om daarna pas op te kunnen zeggen. We zijn met flexibele maandcontracten – tussen de €7,50 en €12,50 – gekomen. Zo kan je dus ook gewoon een maand proberen of het wat voor je is. Jij bent in charge!’
Gerrard Street, een naam waar goed over is nagedacht. Vertel!
‘De allereerste koptelefoons die op de markt kwamen die kon je niet kopen, maar werden thuis bij je geïnstalleerd. Dat kostte je vijf pond per jaar, een rib uit iemands lijf. Je kon inbellen naar een kerk of operahuis, en dan werd er thuis een soort van belcentrale geïnstalleerd, vandaar de naam koptelefoon. Eigenlijk als het ware de eerste Spotify. De schakelkasten van die service die lagen aan Gerrard Street in Londen. Dit was zo’n tof verhaal en match met onze visie, dat dit de naam moést worden!’
De ‘Prince’ is jullie nieuwste aanwinst, brand los!
‘Vijf jaar geleden zijn we begonnen met een high-end koptelefoon met kabel. In de loop van de tijd vingen we uit de markt op dat consumenten liever een draadloos exemplaar zagen. U vraagt, wij draaien. Daarna kwam al snel de ontwikkeling van Noise Cancelling. Waar we bij de ontwikkeling van onze koptelefoons eerst vooral de rumoerige kantoortuinen en on the go-momenten in gedachten hadden, zien we nu een flinke vraag van thuiswerkers om zich lekker af te kunnen schermen. Onze ‘Prince’ kan dankzij Active Noise Cancelling bepaalde steady geluiden uit je omgeving wegfilteren. Daarbij geniet je van de hoogste geluidskwaliteit, kan je meerdere devices tegelijkertijd gebruiken, gaat ‘ie tot wel 20+ uur mee, en heeft ‘ie een ingebouwde microfoon.’
Stel ik laat m’n duurzame koptelefoon een keer vallen en er is iets kapot, wat dan?
‘Het mooie van het abonnement is dat je niets aan reparatiekosten betaalt. Dat zit in je maandbedrag inbegrepen.’ Service is key voor de heren. Wat ze doen: ‘Stel je oorkussen gaat er op maandag vanaf. Dan kan je online op de website een nieuwe bestellen. Deze ontvang je al op dinsdag. Bij die levering doen we gelijk een retourenvelop, waarin je je kapotte onderdeel kosteloos onze kant kan opsturen. Zo heb je altijd eerst je vervangende onderdeel en dan pas stuur je het oude terug.’