Experiment onthult hoe gemakkelijk het is om een nep Instagram ster te worden

Instagram influencer marketing is groot en er wordt veel geld aan gespendeerd. Volgens een onderzoek van het marketing bureau Mediakix, zijn er veel ‘nep influencers’ die hun volgers kopen en op deze manier deals sluiten met merken.

Om dit uit te vogelen creëerde het bureau twee fictieve Instagram accounts: 1) een lifestyle en mode meisje en 2) een reis chick. Voor het eerste account ‘calibeachgirl310′ werd er een fotoshoot van één dag gepland waarbij zoveel foto’s geschoten werden dat het hele account hiermee gevuld kon worden. Het tweede account ‘wanderingggirl’ werd gevuld met rechtenvrij beeld van mooie plekken op de wereld. Niks authentieks aan…

Nadat de twee Instagram accounts in het leven waren geroepen, moesten er natuurlijk fans gecreëerd worden. Dit begon met het kopen van 1000 volgers per dag. PER DAG! Dat is veel maar volgens Mediakix zou dit aantal niet opvallen… na een tijdje durfde ze het zelfs aan om 15.000 volgers PER DAG! te kopen. De twee Instagram accounts groeiden gestaag en in totaal heeft dit het mediabureau nog geen duizend euro gekost. Deze prijs is inclusief engagement, want al die volgers zonder likes en comments staat natuurlijk gek. Na een tijdje wilde het mediabureau testen of de fake Instagram accounts in aanmerking kwamen voor gesponsorde deals met merken. En ja hoor… er werden deals gesloten met een badmode merk en drank label in ruil voor gratis spullen én geld. Deze uitkomst maakt veel merken bezorgd want wat is nou echt? Nep influencers zijn in staat om merken voor de gek te houden en zo onterecht hun geld te verdienen. Ook in Nederland zitten ze ertussen. Let maar eens op: sommige accounts hebben er per dag opeens duizend volgers bij terwijl er niks speciaals gebeurt. Precies. Dat is raar… tenzij je een bekende Nederlander bent. Zo niet? Dan komen de volgers echt niet aanwaaien en is Instagram keihard werken om er steeds kleine beetjes bij te krijgen.