Advertorial

Het dilemma van vitamine D


Veel mensen voelen zich dagelijks moe en lusteloos, vooral in de winterperiode… Op een gegeven moment vind je het normaal en als je naar de dokter gaat omdat het écht vervelend wordt, blijkt dat er veel oorzaken zijn die ten grondslag kunnen liggen aan dit gevoel. Een tekort aan vitamine D is daar een van.

Er zijn natuurlijk meerdere dingen te bedenken die van invloed zijn op je energieniveau. Het kan goed zijn om eens een vitamine D meting te laten doen, dit kan gewoon bij de huisarts. Wie weet heb je een tekort aan vitamine D, en is het goed om dit wat op te krikken. Zeker in de winter! Je leest later waarom dit juist in deze tijd van het jaar belangrijk is.

De kracht van vitamine D:
• Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem, en ondersteunt daardoor de afweer van het lichaam
• Vitamine D heeft een synergetische werking in combinatie met calcium en bevordert de opname van calcium in het lichaam.
• Calcium ondersteunt het energieniveau, extra handig tijdens een winterdipje!
• Calcium draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel
• Vitamine D draagt bij aan de instandhouding van sterke botten en tanden

Waarom is vitamine D zo belangrijk?
Ieder mens kan zelf met behulp van zonlicht vitamine D aanmaken. Vitamine D is nodig om ervoor te zorgen dat calcium in het lichaam wordt opgenomen. Laat de zon nou de grootste bron van vitamine D zijn en deze schijnt in Nederland gemiddeld maar vijf maanden per jaar krachtig genoeg om vitamine D aan te maken. De overige 7 maanden moet je het doen met de ‘zomervoorraad’. Áls je al genoeg zonnestralen vangt, want veel mensen zijn ook in de zomer weinig buiten. Wanneer de ‘r’ in de maand zit, is het aan te raden om extra op je vitamine D te letten.

Wanneer loop je een verhoogd risico op een tekort?
• Mensen die veel binnen zitten en weinig tot nooit buiten de deur komen hebben eerder een tekort.
• Ook vrouwen die om religieuze of medische redenen hun lichaam bedekken vangen minder zon.
• Mannen en vrouwen met een donkerder huidtype (hebben een minder efficiënte aanmaak van vitamine D onder invloed van eenzelfde hoeveelheid zonlicht)
• Zwangere vrouwen hebben een hogere vitamine D behoefte. Vanaf de derde maand heeft je lichaam extra vitamine D nodig voor de aanmaak van botten.
• Veganisten en vegetariërs. Vitamine D (in specifiek: vitamine D3) is voornamelijk te vinden in dierlijke producten (o.a. vette vis, eieren).

Zo houd jij jouw vitamine D op peil
Herken jij je in de bovenstaande punten? Dan is het belangrijk om uit te vogelen of het om een tekort aan Vitamine D gaat. Dit kan doormiddel van een bloedonderzoek bij je huisarts. Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is, het is namelijk een vet-oplosbaar vitamine. De gemiddelde opname van vitamine D uit de voeding wordt geschat op 80% (vrij hoog dus!). Wil je liever geen dierlijke producten eten? Dan kun je alsnog je vitamine D gehalte op peil houden door meer van de niet-dierlijke tegenhanger van vitamine D3 (namelijk: vitamine D2) te eten. Hebben wij even geluk! Vitamine D2 wordt ook gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels. Deze vorm wordt vaak gebruikt in margarines en halvarines (waardoor deze dus vaak 100% plantaardig en dus vegan zijn).

Nooit meer een tekort door een nieuwe manier van leven
Met supplementen in de juiste dosering kun je jouw vitamine D op peil houden maar het is nóg steeds belangrijk om jouw levensstijl aan te passen.
1. Het beste wat je kunt doen! Ga de zon in! Het liefst tussen 11.00 en 15.00 een kwartier per dag om jezelf op te laden. Buitenlucht is gezond, vitamine D is onmisbaar!
2. Vitamine D zit ook in voeding. Eet voldoende vette vis, vlees, eieren of melkproducten voor D3 en als je vegan of vegetarisch bent kies dan voor halvarine of margarine. Margarineproducten zijn goed voor ongeveer 35% van de vitamine D die we via onze voeding binnenkrijgen. In Becel (bijv de Original variant) zit bijvoorbeeld 7,5 µg vitamine D2 per 100g.,
3. Sommige groepen hebben moeite om via zonlicht en voeding aan voldoende vitamine D te komen. Indien nodig kun je hiernaast een supplement nemen om tekorten aan te vullen. De Gezondheidsraad heeft voor de Nederlandse bevolking een veilige bovengrens vastgesteld van 50 microgram/2000 IE per dag. Bij twijfel kun je je huisarts of diëtist hier advies over vragen.