Ja, ja, JA! Handen op elkaar voor kombucha

We zeggen het je maar gelijk: sinds een tijdje hebben we een crush op kombucha. En, zo blijkt, de Nederlandse horeca en supermarkten ook. De kombucha-hype is real. Je weet wel, dat gefermenteerde drankje dat uit Oost-Azië is overgewaaid en daar al 2.000 jaar wordt gedronken vanwege geneeskrachtige power. Haar bijnaam? Onsterfelijkheidsthee. Waarom het ganze land er wat in lijkt te zien…uhh proeven? Alstu! 

Wat zijn de voordelen van kombucha drinken?

Laten we beginnen met dat dit friszure bruisdrankje eens een anders-dan-anders frisje is. Zoals gezegd, beetje fris, pietsje zuur en met een subtiel zoetje. Er zijn kombuchamakers die het zoeken in de tropische hoek van kokosnoten om de mix van groene en zwarte thee + suiker + gefermenteerde cultuur (lees: bups gezonde bacteriën) wat op te fluffen. Anderen ‘brouwen’ het liefst met framboos, Japanse yuzu of houden het graag au naturel.

gezonde thee met kombucha

Goed, de voordelen. Want die zijn er. Naast dat je met elke slok je heimwee naar de zomer (ook al was het niet de beste) wegdrinkt, heeft het meer.

  • Kombucha bevat probiotica, gezonde bacteriën, waarmee je je darmflora verrijkt. Een diverse darmcultuur dat de werking van de darmen verbetert. Merk je aan je stoelgang, maar ook aan je huid. En dat niet alleen. Doordat je darmen beter hun werk kunnen doen, nemen ze vitaminen (kombucha bevat vitamine A, B en K) beter op. Gebeurt dat, dan versterkt je immuunsysteem en kan je lijf ziektekiemen beter hendelen.
  • Door de groene thee zitten er aardig wat antioxidanten in, stofjes die schadelijke binnendringers in ons lijf de kop in drukken.
  • Verder werkt het ontstekingsremmend, in het bijzonder voor ontstekingen in het darmgebied.
  • De enzymen waar kombucha door het fermentatieproces rijk aan is (het proces om de drank te maken, waarbij bacteriën, schimmels en gisten worden ingezet), ondersteunen de spijsvertering bij het afbreken en verwerken van etenswaar.

Disclaimer: in kombucha zitten suikers (minder dan de Cola’s en Fanta’s) en dus kan je je inname beter tot max. 150 ml per dag beperken, dan dat je er dagelijks liters van opdrinkt. O, en geloof niet elk kombuchamerk op zijn blauwe ogen of knappe voorkomen. De SCOBY, zie het als de ‘pannenkoek’ vol bacteriën en gisten die voor het fermentatieproces nodig is, verandert continue qua samenstelling. Iets wat het verdomd lastig maakt om te generaliseren dat alle kombucha’s dezelfde eigenschappen hebben. Kies het liefst voor kombuchamerken die voor raw en geen extra poespas gaan, zoals YAYA Kombucha, Batu en Captain Kombucha.