Interview: met Josha Jansen van Marie-Stella-Maris

Marie-Stella-Maris, born & raised in Amsterdam is een merk met een mooie missie. Het merk begon met de verkoop van water en voor elke verkochte fles werden er centen gedoneerd voor schoon drink water. Want hé, dat wij hier gewoon uit de kraan drinken is echt niet vanzelfsprekend. Elders in de wereld is er watertekort en doormiddel van drinkwater projecten te realiseren wil Marie-Stella-Maris iets teruggeven aan de wereld.

In deze tijd is een circulaire economie noodzakelijk en toch ken ik niet veel bedrijven die het gewoon doen vanaf het allereerste begin. Sociaal ondernemen. Iets teruggeven aan de wereld. Het drinkwater van Marie-Stella-Maris staat in elke horeca-gelegenheid en inmiddels verkopen ze ook natuurlijke verzorgingsproducten waarvan een deel van de opbrengst eveneens geinvesteerd wordt in drinkwater. De producten zijn absolute eye-catchers in huis én ze rieken ongelofelijk lekker! Van roomspray tot shampoo, je wil het. In het knusse café in het souterrain babbel ik hierover met Josha Jansen, die vanaf dag één betrokken is bij dit sociale en machtig mooie merk. Inmiddels is marketing en communicatie manager en met haar verhaal een voorbeeld voor velen. Dat mag ik zeggen toch?

Want ooit studeerde ze psychologie, werkte ze met jongeren met ontwikkelingsproblemen en was ze doorpasmodel bij Scotch & Soda. Tijdens deze laatste job vloog ze regelmatig met het design team naar China om daar collecties door te passen en vervolgens later terug te vliegen om er nog een vakantie (of reis) aan vast te plakken. Hello? Wij willen ook zo’n baan! Toen ze tijdens een van deze trips in contact kwam met de oprichter van Marie-Stella-Maris die destijds aan het roer van Scotch & Soda stond, wilde ze graag een sociale draai geven aan dit groeiende modemerk. De beste man had hele andere plannen, hij wilde namelijk een nieuw merk opzetten en vroeg of Josha daar misschien oren naar had. Er lagen alleen een paar schetsen van flessen water maar JAA! Dit was het!

Je werkt er nu vanaf het begin, gaat het nooit vervelen?
“Nee, gelukkig niet! We maken elk jaar zoveel ontwikkelingen door en er zijn nog genoeg uitdagingen, waardoor geen jaar of eigenlijk geen maand hetzelfde is.”

Wat is de link met verzorgingsproducten en drinkwater?
“Om toegang tot schoon drinkwater te realiseren, is het van belang om naast het water ook aandacht te besteden aan sanitaire voorzieningen en hygiëne. Deze directe link tussen schoon drinkwater en hygiëne heeft ons geïnspireerd om ook natuurlijke verzorgingsproducten aan te bieden.”

Favoriete beautyproduct:
“Marie-Stella-Maris facial cream, ik ben geen typisch ‘beauty type’ of heel erg met make-up bezig, dus deze heerlijke natuurlijke crème is avoor mij alles!”

facial creme
Marie-Stella-Maris gezichtscrème

Mooiste aan je job?
“Het mooiste vind ik de combinatie van het bouwen aan een lifestyle-merk en de sociale missie die Marie-Stella-Maris heeft. Ik vind het belangrijk om echt een connectie te hebben met de organisatie waar ik voor werk, en dat heb ik nu. Ik geniet enorm van lekker uit eten te gaan en ons huis op te leuken met fijne huisparfums en mooie flessen zeep, maar haal vooral heel veel voldoening uit het feit dat we bezig zijn met schoondrinkwater projecten.”

76

Heb je nog ambities?
“Later als ik ‘groot’ ben, wil ik nog een eigen bedrijf opzetten. Waarin weet ik nog niet precies, maar ik heb nu in mijn hoofd om mezelf – na eerst nog vele jaren levens- en werkervaring op te doen – te richten op het coachen / begeleiden van young professionals in de creatieve industrie, waarbij ik voor elke betalende young professional een jongere uit een kwetsbaar gezin ook een coachingstraject kan aanbieden voor een heel andere vergoeding.”

Hoe ziet de toekomst van Marie-Stella-maris eruit?
“In de komende jaren zullen we vooral in West Europa uitbreiden, zodat onze sociale bijdrage mooi kan groeien. We gaan daar graag nog vele innovatieve, creatieve en sociale samenwerkingen met partners in de horeca en retail aan. We verwachten in jaar 2017 een bijdrage van ca. 160.000,00 euro te realiseren, maar dit bedrag moet natuurlijk jaarlijks substantieel omhoog. We willen over 5 jaar zo’n 100.000 mensen helpen aan schoon drinkwater.”

Omschrijf jezelf in drie woorden
“Positief, energiek en een aanpakker!”

Dit zou ieder mens minimaal een keer in zijn leven moeten doen:
“Het Noorderlicht opzoeken in Lapland of elders in het noorden van de wereld. Het is echt een magisch verschijnsel wat op mij enorme indruk heeft gemaakt. Ik hoop het in februari in Ijsland nog eens te mogen aanschouwen!”