Een update: de verduurzaming van mode

Mooie spullen kopen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic is dit bijna iets waar je je schuldig over voelt. Terwijl je tóch schoenen nodig hebt om op te lopen. Of een warme jas om je lijf. In modeland zijn flinke veranderingen gaande en gelukkig zijn de meeste heel erg goed. De focus komt meer en meer op vakmanschap, lokale productie en het direct leveren aan de consument te liggen. Belangrijke pijlers die naast duurzame materialen en recyclen een grote impact hebben op onze wereld.

Cutting out the Middleman
Een supply chain is continu aan verandering onderhevig. Producten reizen van de fabrikant op pallets in verschillende voertuigen naar distributeurs. In grote warenhuizen worden spullen opgeslagen om vervolgens weer verder verspreid te worden door het land. Aan het einde van de rit komt het product bij de consument terecht. De steeds bewustere millennial hoor ik vaak tekeer gaan over de DHL en Post NL die het hele land doorrijden om overal pakketjes af te leveren. Maar je hoort ze niet over de grootschalige verscheping van producten van magazijn een naar magazijn twee. Of over tante Dora die al drie keer naar de stad op en neer is gereden om een beha te ruilen, wat ook niet bepaald zuinig is. Dé manier om zo min mogelijk rond te rijden, vliegen of varen om een product bij de klant te krijgen is door rechtstreeks als fabrikant aan de consument te leveren. Cutting out the middleman zeg maar… Op deze manier worden er heel wat ritjes bespaard.

Productie dichterbij huis
Steeds vaker zie je dat merken uit Europa ook in Europa produceren. Waarom zou je ook nog naar Azië gaan? Ja. De productie is er waarschijnlijk goedkoop maar meestal niet zonder reden. Bovendien moeten alle producten weer ingevoerd worden. Geloof ons: dat kost wat hoor! Door gebruik te maken van Europese productie, zit je veel dichter op het ontwerpproces en maak je gebruik van traditioneel vakmanschap.

Reparatie
Veel merken, en opmerkelijk veel jeans merken, bieden vandaag de dag reparatie-services aan. In plaats van het stimuleren tot nieuwe aankopen, kiezen ze er voor om versleten kleding te repareren. Dit laat zien dat modemerken steeds meer over de wereld nadenken in plaats van over hoe ze zoveel mogelijk kunnen verkopen.

Kleding huren
Op dit moment speelt het huren van kleding een steeds belangrijkere rol. In Amsterdam heb je al enkele jaren de Lena-bibliotheek waar je nette items kunt lenen en weer netjes terug kunt brengen. Bij het Nederlandse Mud Jeans bedachten ze dat je spijkerbroeken zelfs een jaar lang kon huren. En wil je écht alles uit de kast trekken? Dan hangt er bij Litchy van Lizzy Perridon vast wel iets in de zaak. Of bij Heleen Hulsmann, een boutique vol tweedehands designer parels.

Tweedehands
Tweedehands kopen is aan de hand. De ruilhoek in Amsterdam is een van mijn favoriete spots maar ook op Marktplaats, Rebelle en Vestiaire Collective koop ik regelmatig kleding. Het is een creatievere manier om een nieuw outfit te scoren en dat maakt het eigenlijk alleen nog maar leuker. Dat de prijzen lager liggen is een bijkomend voordeel. En als je het goed doet, bied je jouw eigen tweedehandsjes weer te koop aan. Lang leve de circulaire economie.