Sporten en toch gezonde haren? Zo doe je dat!

Sporten is goed voor bijna alles, maar niet voor je haren. Niet dat het sporten de oorzaak is van haar beschadiging, nee daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor. Door onze onwetendheid maken we onnodige fouten waardoor je jouw haren niet meer oké krijgt na een intense workout. Wij hebben tips voor gezonde haren, na de workout!

Een strakke staart
Bijna iedereen die sport, draagt de haren in een strakke staart. Handig, want zo blijven ze uit je gezicht. Maar door het zweten worden haren extra breekbaar en een té strakke elastiek breekt veel haren af als je deze weer uitdoet. Er zijn speciale sportelastieken, of je kunt je haren in een losse staart dragen.

Je denkt niet verder dan een staart
Na het lezen van bovenstaande alinea denk je vast: wat moet ik dan met mijn haren doen? Nou, er zijn genoeg opties! Met een losse knot blijven de haren ook uit je gezicht en het geeft zelfs volume na het sporten. Is een knot te los voor jouw heftige workout? Maak dan een vlecht, die je eventueel op kunt steken. Dan heb jij na het sporten mooie waves!

knot

Bescherm je haren tegen de zon
Als je binnen sport, is dit niet aan de orde, maar als je buiten sport, moet je opletten. Tijdens het hardlopen, fietsen of bootcampen heeft je haar heel wat te verduren. Er zijn speciale producten met UV-bescherming die schade voorkomen.
haarbescherming
Lavendel olie SPF 6, €34 Christophe Robin via Skins Cosmetics

Shampoo na iedere workout
Dit is een grote no-go! Teveel shampoo gebruiken droogt de haren uit en wast de natuurlijke beschermingslaag (talg) op de hoofdhuid weg. Hierdoor kan de hoofdhuid uitdrogen, waardoor deze gaat jeuken en irriteren. Dat willen we zeker niet! Ook is het beter voor je portemonnee en beter voor het milieu als je minder shampoo gebruikt.

Borstelen
Nat haar is breekbaar, dus wacht liever totdat jouw haren helemaal droog zijn. Dan pas kun je veilig borstelen. Herhaal dit overigens niet te vaak!


Zo, nu kun je zonder zorgen aan een killer body werken!