Luisteren is belangrijker dan praten

Luisteren is van groot belang. Je hebt niet voor niks twee oren en maar een mond. Toch is het voor veel mensen lastig om een en al oor te zijn. Denk maar eens na: je hebt een gesprek met een vriendin over de liefde. Je luister aandachtig. Dan dwalen je ogen af naar je telefoon, je ziet een bericht binnenkomen. Toch even snel lezen, dat duurt maar 1 seconde, is het niet? Wanneer je je weer tot je vriendin richt blijkt dat je de draad van het verhaal helemaal kwijt bent. Herkenbaar?

“Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten” – Confucius –

In het mobiele tijdperk is het lastig om je te focussen op een gesprek. Zonde, want dit staat authentieke en innige relaties in de weg. Luisteren is erg belangrijk in je privé en werkleven. Een goede luisteraar maakt minder fouten en benut zijn tijd goed. Als je kunt luisteren heb je betere relaties, meer kans op promotie en een betere zelfreflectie. Zorg ervoor dat je jouw oren spits, want voor je het weet ben je weer afgeleid. Deze tips houden je bij de les.

Zwijgen is goud waard
Spreken is zilver, zwijgen is goud. Wie zwijgt kan zijn omgeving beter waarnemen of beter luisteren. Dit laatste is in dit geval belangrijk, zwijg zonder de ander te onderbreken. Toon belangstelling en geef tekens dat je luistert door te knikken of zo nu en dan ja of oké te zeggen.

Verbeter je gezondheid, leer positief denken!

Kom niet meteen met oplossingen aanzetten
Het is verleidelijk om oplossingen te bedenken voor andermans problemen. Maar als jij meteen met een oplossing op de kroppen komt, lijkt het alsof je helemaal niet luistert. Degene die z’n verhaal doet voelt zich ongehoord. Soms gaat het niet om de oplossing maar slechts om het uitspreken van het probleem. Over oplossingen heeft diegene vast en zeker allang nagedacht.

Lichaamstaal
Non verbale communicatie is net zo belangrijk als verbale communicatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat 55% van onze communicatie via lichaamstaal gaat en 38% wordt bepaald door onze tone of voice. Dat betekend dat slechts 7% daadwerkelijk uit woorden bestaat. Kijk de persoon aan met wie je in gesprek bent, leun voorover, zoek frequent oogcontact en knik zo nu en dan. Zorg voor een open houding en ga rechtop zitten. Zo kom je oprecht geïnteresseerd over.


Mensen met introverte én extraverte eigenschappen zijn succesvoller.

Stel vragen
En dan bedoelen we niet dat je de spreker continue moet onderbreken. Nee, gebruik zijn of haar pauzes om vragen te stellen. Stel open vragen die de persoon die spreekt niet alleen met ‘ja’ of ‘nee’ kan beantwoorden. Deze vragen zorgen voor meer diepgang en details in ieder gesprek.

Voorkom afleiding
Last but not least , zorg ervoor dat je niet continue wordt afgeleid. Dit zwakt je geloofwaardigheid als luisteraar behoorlijk af. Bovendien mis je belangrijke details in het verhaal. Dus laat je telefoon in je tas zitten en weersta de verleiding om continue je Whatsapp te checken.