LALA tequila: het allereerste en female founded Nederlandse tequila-merk

Afgelopen maand werd het female founded en allereerste Nederlandse tequila-merk LALA Tequila gelanceerd. De missie van LALA Tequila luidt als volgt: ‘Let’s change tequila culture. One sip at a time.’ Niet langer shotten om 3u ‘s nachts dus. Maar bewust genieten van een quality spirit die met liefde is gemaakt en die je schenkt uit een knappe fles. Tequila met smaak, bedacht door voormalig corporate consultant Iris Sijlmans en yoga docente Ambre van de Berg. Twee reislustige, ondernemende vrouwen die gecharmeerd zijn van het authentieke vakmanschap.

Opeens gooiden jullie het roer om, vertel…

“Zo opeens was dat niet! Ambre is al jaren ondernemer en bracht veel tijd door in Aruba en Mexico. Na werktijd is het daar de gewoonte om tequila te drinken. Veel vrienden en collega’s vonden dat ik een eigen label moest starten, dat werd vaak geroepen als grap. Maar destijds ondernam ik voornamelijk als yoga docente, een eigen drankmerk was iets wat ik niet zo goed daarbij vond passen. In de loop der jaren heb ik geleerd om je hart te volgen en bovendien durf ik best te zeggen dat ik een oog heb voor mooie kansen. Daarnaast krijg ik enorme energie boost van risico’s. Dat gezegd hebbende, wist ik ook dat ik bij het opzetten van een dergelijk bedrijf hulp nodig had. De vriendschap met Iris kwam eigenlijk op het perfecte moment. Zij bleek net zo reislustig en ondernemend. Het idee om samen iets te starten kwam eigenlijk als vanzelf. Wat zagen een kans en zochten uit wat de exacte mogelijkheden waren… Et voilà: LALA Tequila was geboren!”

Wat gaf de doorslag voor een tequila merk?

“Na onze avonturen in het buitenland kwamen we er achter dat er in Nederland geen enkel tof tequila merk te vinden was. Dit kon in onze ogen twee dingen betekenen: A. De Nederlandse markt was te moeilijk. B. Het was nog nooit (goed) geprobeerd. Wij deden wat onderzoek en kwamen tot de conclusie dat het vooral nog nooit écht was geprobeerd. Tequila is een prachtig puur product. De planten groeien 6-10 jaar voordat ze geoogst worden en dit oogsten gebeurt op authentieke wijze. Iris en ik zijn ondernemers maar hebben daarnaast ook een passie voor cultuur, natuur én pure producten. Tequila ligt dus heel erg dichtbij datgene waar wij voor staan. Het is een prachtig product om puur te drinken, maar ook in cocktails doet deze spirit het heel erg goed. En ons lievelingsdrankje – een Margarita – zie je gewoon te weinig op de Nederlandse menukaart staan… Tijd om daar verandering in te brengen!”

lala

Hoe hebben jullie het aangepakt? Wat was de belangrijke eerste stap?

“Iris en ik werken in grove lijnen en heel intuïtief (we zijn ons bewust dat dit moeilijker wordt naarmate het merk gaat groeien). Dat is voor ons altijd de beste manier geweest. Er is online en in boeken veel te vinden over hoe je een bedrijf moet beginnen en welke stappen je eerst moet nemen. Precies dat hebben wij allemaal niet hebben gedaan. Haha! We leerden iemand kennen uit Mexico, met een eigen tequilamerk en diegene stelde ons voor aan verschillende distilleerderijen. We voerden verschillende gesprekken over hoe het proces van tequila maken eruit ziet. Al snel hadden we voor ogen met welke Mexicaanse distilleerderij wij in zee wilden én hoe het smaakpallet van de tequila eruit moest zien! We begonnen dus echt bij het product. Vervolgens keken we naar het probleem: Nederland is niet echt bekend met tequila, althans niet als quality drink. Hoe verander je dat? BRANDING. Daar moesten we mee aan de slag. We wisten al vanaf het prille begin vooral heel duidelijk wat het merk NIET moest worden. Dat hebben we uitgeschreven en vanuit daar werd eigenlijk vervolgens duidelijk wat we wél wilden. We hadden een logo nog voor we een naam hadden en een marketingplan voordat we überhaupt wisten wat we konden besteden. We zijn gestart met Social Media en wisten daar al vrij snel een paar honderd volgers te verzamelen. Het begin was dus absoluut gemaakt. We hadden eigenlijk nog maar één ding nodig: geld. We maakten een ouderwetse Powerpoint, maar dan wel helemaal ‘on brand’ en plaatsten deze op een platform voor investeerders. Iris is gelukkig geniaal met cijfers dus durf ik wel te zeggen dat vooral haar financiële overzicht de doorslag heeft gegeven. Binnen twee weken hadden we een investeerder die ons heeft geholpen met het plaatsen van de eerste bestelling. Alles wat daarbuiten viel, hebben we voor elkaar gekregen middels vriendendiensten. We staan dus zeker in het rood op het gebied van terug te betalen gunsten aan vrienden!”

LALA tequila

Waar zijn jullie in gegroeid?

“We zijn nu sales managers, brand experts, art directors, importeurs, tax specialisten en cocktail experts in één. Dat waren we hiervoor niet. We zijn gewoon gaan doen. Nieuwsgierigheid en lef zit bij ons allebei in het bloed. Maar ik durf te zeggen dat we, door met LALA in het diepe te duiken, nog eens extra stappen in hebben gezet. We hebben ons keer op keer gefocust op dat wat er wél kan. En op wat er allemaal goed kan gaan. Daarnaast kunnen we elkaar heel goed motiveren. Soms ziet Iris het even niet zitten en soms is het andersom. Gelukkig hebben we dat nooit tegelijk, waardoor we samen steeds positief blijven. We groeien steeds meer als solide team en vullen elkaar aan waar nodig. Iris weet waar ik goed in ben en vice versa. En dat benadrukken we ook graag richting elkaar.”

Wat zou je andere vrouwen die een carrièreswitch willen maken willen meegeven?

“You Do You. Wees authentiek. Dat betekent trouwens niet dat je idee fonkelnieuw moet zijn of dat je het wiel opnieuw uit moet vinden, maar wel dat het echt bij je past. Luister naar JOUW gevoel. De rest is ruis. Daarnaast: weet dat het niet in een keer perfect hoeft te zijn en dat je ook niet in een keer alles hoeft om te gooien. Je kan al een bedrijf beginnen als je slechts een uur per week vrij maakt. Wat je wel moet doen is in jezelf geloven en het grotere plaatje zien maar vooral actie ondernemen en niet eindeloos dat bedrijfsplan wat je van Google heb gedownload blijven herschrijven…”

En niet heel onbelangrijk: Hoe zien jullie vrijdagmiddagborrels eruit?

“Als we niet op avontuur zijn in de natuur of het buitenland vind je ons waarschijnlijk fietsend door de stad om de laatste bestelling tequila af te leveren. Of zie je ons al tequila testend in een fijne bar een of ander diner plannen en last minute vrienden bij elkaar verzamelen om het weekend te vieren. Iris en ik zijn allebei dol op mensen om ons heen en houden van bezoekjes aan musea, art galleries, nieuwe kroegen of events! Dus onze vrijdagmiddagborrels? Die vinden all over the place plaats, maar altijd met een verzameling fijne, warme, grappige mensen om ons heen! En natuurlijk vliegen in ons gezelschap op vrijdagmiddag steevast de margarita’s en paloma’s je om de oren…”

Fotocredit: Nathalie Tamaëla