Interview: Anna Winkelmolen heeft een eigen schoenenlabel

Laatst waren wij aanwezig bij het netwerk event #GIRLBOSS: Women in Startups x The Hoxton in Amsterdam. Daar sprak Anna Winkelmolen over haar onderneming, over het vallen en opstaan maar toch doorgaan. Wat een powervrouw! En daar zijn wij natuurlijk heel nieuwsgierig naar. Vandaar dat wij een aantal prangende vragen op haar afvuurde.

Vertel, wie ben jij?
“Ik ben Anna Winkelmolen en oprichtster van ANNA van MILLS; een nieuw schoenenlabel voor online customizable vrouwenschoenen. Bij mij kun je dus jouw eigen perfecte schoen ontwerpen, online in 3D.”

Wat heb jij vóór Anna van Mills schoenen gedaan?
“Ik ben vier jaar geleden vanuit Roermond naar Amsterdam verhuisd om bij G-Star HQ aan de slag te gaan als sales backoffice coördinator. Vlak na de verhuizing speelde ik al met het idee voor ANNA van MILLS.”

 

Interview: Hannah beaumont heeft een duurzaam modelabel.

 

Studie in de mode?
“Nee ik studeerde aan het HBO Facility Managament – afstudeerrichting Management Consumentenzaken.”

Waarom schoenen?
“Omdat ik nóóit de perfecte schoenen kon vinden! Er was altijd wel iets dat ik wilde veranderen aan schoenen van andere designers. Ik houd van basic, elegant, vrouwelijk en soms wil ik een mooi paar hakken in cognac met een houten hak, of juist met een beklede hak in dezelfde kleur. Een merk waar dit soort eenvoudige aanpassingen –personaliseerbaar dus- mogelijk werden gemaakt bestond nog niet – het idee voor ANNA van MILLS was daarmee geboren.”

Hoeveel paar schoenen heb jij in jouw kast?
“Je verwacht nu natuurlijk dat ik honderd paar zeg ;-). Om eerlijk te zijn valt dit heel erg tegen, ten eerste omdat ik zo kieskeurig ben en ten tweede omdat ik ook voor mijn eigen ANNA van MILLS moet betalen en tja… als startende ondernemer heb ik qua uitgaven andere prioriteiten op dit moment. Ik gebruik wel vaak samples om zelf op te lopen, als we die meetellen kom ik op zo’n vijftien paar denk ik. Zie je? Valt echt tegen!”

Wat zijn jouw goals?
“Mijn doel met ANNA van MILLS is om een mooi, stabiel en gerespecteerd merk neer te zetten met mooie producten van hoge kwaliteit en een goede, persoonlijke service.”

En shoe goals? Is er nog een paar schoenen dat jij moet hebben?
“Ja; overknee boots – maar mooie heb ik nog steeds niet gevonden. Wellicht een optie om op te nemen in mijn eigen collectie winter 2016 ;-).”

Waar staat Anna van Mills voor?
“ANNA van MILLS staat voor uniciteit, elegantie, vrouwelijkheid én persoonlijkheid. Ieder paar handgemaakte schoenen vertelt een eigen verhaal waarbij zowel de creatieve ideeën van mij als die van de klant tot leven worden gewekt in ons atelier in Italië.”

Knap, in een tijd waar grote namen in de mode omvallen omhoog klimmen, hoe doe je dat?
“Nou ja, ik ben er natuurlijk nog lang niet. Dat er een markt voor is, is zeker – maar om continuïteit te bewerkstellingen ben ik nog wel even bezig. Het klopt inderdaad dat grote namen in de mode – en met name ook in schoenenland- omvallen. Op zich sta ik daar niet heel erg van te kijken. De markt verandert: klanten kopen steeds vaker ofwel hele goedkope schoenen (laag segment) ofwel hele dure schoenen (hoger segment). Daarnaast heb ik het altijd een beetje raar gevonden dat we als consument zo zijn overgeleverd aan de inkoopstrategie van dit soort grote bedrijven. Iedere winkel heeft qua design dezelfde schoenen in het rek staan. Volgens mij heeft de klant juist behoefte aan uniciteit en persoonlijkheid.”

Ondernemen is vallen en opstaan?
“Ja, dat is een ding wat zeker is. Dit is absoluut het meest uitdagende wat ik tot nu toe in mijn leven heb gedaan. Ik heb best wel wat tegenslagen gehad gedurende de start-up waarbij het moeilijkste de switch van productie in Turkije naar Italië is geweest. In Istanbul ging het helaas mis met mijn producent waardoor ik helemaal opnieuw ben begonnen in Italië. Uiteindelijk een hele goede beslissing maar deze ging wel gepaard met een heleboel slapeloze nachten. Het schijnt normaal te zijn in ondernemersland – ups-and-downs wisselen zich in razendsnel tempo af. Ik moet daar echt aan wennen.”

Waarom zijn jouw schoenen anders?
“Omdat ANNA van MILLS schoenen door de klant zelf zijn samengesteld. Hierdoor heb je (bijna) altijd wel een uniek paar schoenen. Alle schoenen worden paar voor paar handgemaakt in een atelier in Italië. Het ambachtelijke, gecombineerd met de allernieuwste techniek op het gebied van 3D maakt het concept uniek.”

Hoe ben je op de naam gekomen (Anna spreekt voor zich)!
“Mijn achternaam is Winkelmolen. Dit kunnen ze over de grens natuurlijk niet uitspreken ;-). Dus ben ik het gedeeltelijk gaan vertalen molen, mill, mills, van Mills – ANNA van MILLS. Onze oorsprong ligt in Nederland en dat mijn voornaam er helemaal in zit, vind ik leuk en persoonlijk. Eigenlijk ben ik mijn merk namelijk.”

Wat zou je iedere vrouw willen meegeven?
You were born to be real, not to be perfect.

Anna in drie woorden
“Gepassioneerd, doorzetter en chaotisch”

Jouw inspiratie?
“Ik haal mijn inspiratie uit de dagelijkse dingen om me heen, de mensen die ik ontmoet en de plekken waar ik kom. Ik kijk verder heel erg naar toekomstige ontwikkelingen en probeer dan op een creatieve manier een link te leggen naar ANNA van MILLS.”

Zonder de hulp van deze mensen had jij het niet gered… (of wel! Dat mag natuurlijk ook)
“De steun van mijn vriend, vriendinnen en mijn ouders. De peptalks en financiële middelen van mijn investeerders en de exposure via het Marie Claire Startersaward team.”

Wat is het leukste aan jouw baan?
“Dat mijn werkzaamheden zo veelzijdig zijn! Marketing, sales, administratie, online, backoffice – alles komt natuurlijk op mijn bordje terecht. Daarnaast kan ik zelf mijn eigen werktijden indelen. Die vrijheid is gewoon heerlijk.”

Enfait interviewt Iona, dé nagellakdesigner van Loreal Paris.

Hoe denk je over duurzaamheid?
“Ik vind duurzaamheid heel belangrijk. Gelukkig vindt er nu langzaam een omkering plaats bij de consument en geeft ook deze steeds vaker de voorkeur aan duurzame producten. Ik houd helemaal niet van fast fashion bijvoorbeeld – het is toch niet normaal dat sommige grote fashion ketens retour gekomen producten gewoon weggooien omdat de handling kosten hoger zijn dan de kosten om het product weer te verkopen?! Ik investeer liever in een wat duurder item en weet dan dat ik een goed product koop wat op een eerlijke manier en met respect voor de natuur is gemaakt.”