Column Robin: een weekendje weg op vakantie en Bali(an) tips

Dat klinkt best gek, een weekendje weg op vakantie. Toch is dat hoe onze weekenden eruit zien. Al zouden wij ons leven geen vakantie noemen. Een vakantie is totale ontspanning en wij moeten stiekem toch best nog een beetje werken. Gelukkig houdt werken voor mij in dat ik de mooiste spots op Bali mag ontdekken. Niet heel vervelend en deze week deel ik er alvast een paar.

Inmiddels ben ik al weer twee weken weg uit Nederland. Best gek, want het voelt veel langer. Op de goede manier gelukkig! Je zou me zo wijs kunnen maken dat ik hier al twee maanden zit, bij wijze van spreken. Maar goed, twee weken dus. In het begin was het even acclimatiseren. Jo en ik moesten allebei wennen aan het tempo en ook op zoek gaan naar een beetje structuur. Gelukkig zitten we er nu wel lekker in. Elke ochtend beginnen we onze dag met yoga en meditatie. Daarna gaan we met de scootie naar het strand, waar Jo lekker gaat surfen en ik ga lezen of werken aan mijn eigen onderneming YogiMe (daarover later meer). Om 16:00 uur begint onze werkdag pas, tot een uurtje of 20:00 is ons streven, maar vaak klokken we pas om 22:00 uur uit. Werkt eigenlijk wel prima zo!

Toch moeten we wel een beetje oppassen dat we niet doorslaan in dat werken. Dus hebben we een deal gemaakt, dat we in het weekend de computer thuis laten en het eiland verder gaan verkennen. Op vakantie in eigen land zullen we maar zeggen!

Holiday!! *Zingt melodie van Madonna song*

Afgelopen weekend waren we in Balian. Een plaatsje aan de westkust van Bali, op ongeveer 1,5 uur rijden van Canggu. Bekend als een van de beste surf-spots van Bali. Dit is onderhand al mijn 6e keer op het eiland, maar hier was ik nog nooit geweest. Sterker nog ik had er ook nog nooit van gehoord! Maar man, wat een heerlijke ontdekking! In Balian vind je nog het authentieke Bali van zoveel jaar geleden. Niets geen glutenvrije/ vegan/ granola bowls tentjes, maar gewoon goede warungs (= Indonesische eettentjes). Begrijp me niet verkeerd, het is genieten dat ik hier overal kan eten zonder na te denken over mijn allergieën, maar ik mis soms wel dat ‘echte’ Bali gevoel. Dat ik met handen en voeten uit moet leggen wat ik wil bestellen i.p.v. met half hipster wereld een smoothie bowl zit te fotograferen. Het was een welkome afwisseling.

Onze achtertuin van Villa Belanda

We sliepen in een prachtige villa op nog geen vijf minuten rijden van Balian Beach. Villa Bonian. Met vier slaapkamers een tikkeltje te groot voor ons tweetjes, maar daardoor niet minder leuk. Het uitzicht alleen al wekte het gevoel dat je de villa niet meer wil verlaten. Kalmte en ontspanning vielen als een soort deken over me heen, wat ook wel even nodig was na de afgelopen maanden.

Villa Bonian; paradijs in het paradijs

Onze villa manager Wawan (en tevens gids) bracht ons die middag naar het strand. Balian is niet meer dan een lange straat met een paar warungs en aan het einde van de straat een spa, hotel en sushi restaurant. En niet te vergeten, een geweldig (verlaten!) strand!

Eten haalden we bij een lokaal marktje vlak bij Balian. Heerlijke verse pisang goreng (= gebakken banaan) en kip met rijst. Oh en de aller lekkerste ananas die we ooit hebben gegeten. En dat alles voor nog geen €4,- totaal. Wauw, dat is wel even anders dan de prijzen in Seminyak en Canggu. Eenmaal terug in de villa zaten we onze lokale lekkernijen op te peuzelen bij het zwembad. Ik zei tegen Jo: ‘Dit zou maar je leven zijn…’, waarop hij antwoordde ‘dit is ons leven’. En pats boem zomaar ineens besefte ik dat hij gelijk had. Dit is ons leven. Want (zoals meneer Tolle ons heeft geleerd) wij leven in het nu. En nu zit ik aan tafel in deze geweldige villa, met deze geweldige man in dit heerlijke stadje. *stilte*

’s Avonds speelden we nog een paar potjes pool in onze lounge-area, waarna we heerlijk in slaap vielen in onze tipi tent.

Van de een naar de andere pool…

De volgende dag besloten we de zonsondergang te gaan bekijken in Canggu. En dat was even schrikken! Tientallen mensen als mieren verdeeld over het strand. Wat een contrast met het rustige Balian. Na een goede surf sessie, besloten we te gaan avondeten bij Gypsy Bali. Ons nieuwe favo restaurant op Bali (echt een must als je in Canggu bent!).

Must do: eten bij Gypsy Bali!

Jo heeft ook helemaal gelijk. Dit is ons leven. Een leven waarin wij bepalen wat we willen doen en hoe wij het vorm geven. Een leven vol contrasten en soms ook vol uitersten, maar wel helemaal van ons. Ik heb totaal geen spijt van de keuze die ik heb gemaakt. En natuurlijk maar ik me soms zorgen (te vaak vind ik zelf), over de toekomst en zeker het financiële stukje. Maar ik geloof er in dat als je iets echt heel graag wil en je er naar leeft, het de kracht geeft om er naar te leven. Om het te zijn.

Oké genoeg zweverige gedachtes. Wil je trouwens ook een nachtje of meer (zeker meer aan te raden!) overnachten in villa Bonian? Dat kan via Bali Villa Manager. Zij hebben trouwens veel meer betaalbare villa’s voor zowel lange als korte termijn verhuur. Ook heel handig als je van plan bent om wat langer op het eiland te verblijven.

Deze week ben ik bezig met het opzetten van ons volgend weekendje weg; Ubud. De jungle stad! Stay tuned voor nog meer avonturen en Bali tips.

Veel liefs,

Robin

Lees ook Column Robin: Leven in het nu (Bali dan)