Zo geef of krijg je opbouwende kritiek
Iedereen streeft naar het hoogst haalbare en we willen allemaal de beste versie van onszelf zijn. Zei het op carrière gebied of voor onze persoonlijke ontwikkeling. Iedereen moet stappen maken om verder te komen en om doelen te bereiken. Soms heb je het gevoel dat je leven onstabiel is om vervolgens weer on top of the world te staan. Het leven is een ingewikkelde puzzel waarin soms stukjes ontbreken.
En dat is précies de reden waarom iedereen wel eens opbouwende kritiek kan gebruiken. Een frisse blik, een steuntje in de rug, woorden waar je iets aan hebt. Woorden die iets losmaken en die de situatie beter in kaart brengen. Soms is het beter om de dingen van een afstandje te bekijken, vanuit een ander perspectief. Op deze manier krijgen we nieuwe inzichten. Toch is het lastig om kritiek in het juiste jasje te verpakken. Of nu je kritiek geeft of krijgt, het is confronterend en het rukt je uit je comfort zone. Toch is dit de enige manier om vooruitgang te boeken. Als we niet openstaan voor feedback, kunnen we onszelf niet verbeteren.
Geef bevestiging
Kritiek geven of krijgen is niet per se negatief. Bevestigende woorden zorgen ervoor dat je sterker in je schoenen staat, zelfverzekerder. Soms is het beter om de dingen die iemand goed doet te bevestigen, dan dingen die fout gaan te benadrukken. Je kunt maar beter met goede kwaliteiten aan de slag gaan.
Wees specifiek
Ik vind kritiek soms verwarrend. Bijvoorbeeld als iemand zegt dat iets niet goed is, maar vervolgens niet kan zeggen wat er niet goed is. Irritant! Om dan direct to the point te komen vraag ik meteen wat ze bedoelen. Het is belangrijk om niet met vage termen te smijten en al helemaal niet als het om kritiek gaat.
Blijf open minded
Hiermee bedoel ik: laat onrealistische verwachtingen los. Als jij degene bent die kritiek geeft, onthoud dan goed: het duurt even voordat iemand dingen in z’n leven anders gaat doen. Het moet in zijn of haar systeem komen, wees geduldig en vooral niet te perfectionistisch. Andersom geldt ook, als je kritiek krijgt, dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Je loopt niet twee keer in dezelfde sloot maar je hoeft ook niet alles perfect te doen.
Leef je in
Empathie is super belangrijk. Altijd. En wanneer je kritiek geeft is het misschien nog iets belangrijker. Probeer situaties te omschrijven, uitleg te geven en jezelf te verplaatsen in de andere persoon. Kritiek komt beter over als je een prettige tone of voice gebruikt. Je wilt iemand niet de les lezen maar jouw levenslessen leren. Zorg in ieder geval dat de ander zich comfortabel voelt als jij je zegje doet.
Hou dingen positief
Héél belangrijk! Het is van groot belang om positief te blijven en vertrouwen te bieden. Laat een ander zien dat je in hem of haar gelooft, zelfs al zijn er nog wat stappen nodig om vooruitgang te boeken. Moedig mensen aan en geef hun zelfvertrouwen een boost. Alleen dan help je ze hun doelen te bereiken.