Millennials zijn niet zo materialistisch als iedereen denkt

Millennials worden opgezadeld met een hoop negatieve vooroordelen. Zo zouden ze lui, narcistisch en buitengewoon gefocust op materiële zaken zijn. Het beeld dat we hebben is niet fraai, en al klopt het ergens wel dat we veel selfies maken, materialistisch zijn we absoluut niet.

Generatie Y wordt ook wel gezien als generatie ik, ik, ik. Alles draait om uiterlijk vertoon en we zouden té idealistisch zijn. Ondertussen vergelijken we ons leven met dat van een ander. Wie heeft het beter? Hoe krijg ik mijn leven ook zo? We streven naar het hoogst (on)haalbare en zijn gewend aan complimenten en goedkeuring.

Dit is kort samengevat hoe het steriotype millennial eruit ziet. Maar is dat wel zo? In feite hechten millennials namelijk helemaal niet veel aan materiële zaken. Nieuwe ervaringen zijn belangrijker dan nieuwe spullen, en ze willen niks missen. Dit zorgt voor een ander probleem: FOMO, ofwel: fear of missing out.

Herinneringen zijn belangrijker dan geld
Meer dan zeventig procent van de millennials geeft geld liever uit aan ervaringen dan aan materiële zaken. Vooral reizen is populair en er zijn genoeg koppels die de wereld overgaan en er een jaloersmakend blog over bijhouden. Het ervaren van andere culturen en zien van zoveel mogelijk landen is stukken belangrijker dan materieel goed.

Minimalistisch leven
Spullen zorgen voor balast. Letterlijk en figuurlijk en daarom is onze generatie langzamerhand aan het consuminderen. De deeleconomie wordt belangrijker en we lenen regelmatig spullen van elkaar. We hoeven niet per se iets te bezitten, en tweedehands spullen zijn opeens meer dan goed genoeg. Er is namelijk al zoveel.

Authentiek leven
Langzamerhand is er een romantisch beeld ontstaan bij eenvoud en authenticiteit. We stappen af van grote huizen met grote auto’s en zijn op zoek naar een knus thuis. Een plek waar je je happy voelt en om happy te zijn, willen we ons één voelen met de natuur. Vaker buiten zijn.

Geven in plaats van nemen
Er komen steeds meer sociale ondernemers die de wereld iets terug geven in plaats van alleen maar te nemen. We willen iets goeds doen en is immers al genoeg ellende in de wereld. Met eigen ogen zien we wat de impact van de kledingindustrie is, een kleine groep early adopters weigert daarom om steeds maar nieuwe spullen aan te schaffen en de rest zal volgen. Tweedehands is populairder dan ooit en we steken familie en vrienden vaker een helpende hand toe. We willen iets voor elkaar betekenen en dat heeft niets met materialisme te maken.

We zijn de wegwerpmaatschappij zat en kiezen liever voor ethisch verantwoord geproduceerde aankopen, sustainable en authentiek. We willen minder, maar betekenisvolle spullen aanschaffen en willen genoeg geld overhouden om samen met dierbare mooie ervaringen te realiseren.

Lees ook: dit heb ik geleerd van samenwonen met huisgenoten.