Interview: met Dominika Budny van het Scandinavische modelabel SE: wardrobe

SE:W is een nieuw en nog klein high-end én duurzaam Scandinavisch modelabel. De knappe minimalistische kleding wordt ontworpen door Dominika Budny die zelf uit Scandinavie komt. Voor SE:W ontwerpt ze tijdloze kledingstukken van hoge kwaliteit. Deze kwaliteit komt terug in de stoffen en afwerking. Wat ik zie zijn pure kledingstukken met geometrische vormen, geen poespas.

Het modelabel is onderdeel van Scandinavian Embassy, je kent het vast wel, een leuk koffie tentje in de pijp waar je ook kunt lunchen. De sfeer is warm en minimalistisch en de koffie gewoon echt goed. Het draait  op deze plek om kwaliteit… niet zo gek dat Dominika dit ook in de mode zocht.

Zo… jij hebt een heel mooi label opgezet, hoe heb je dat gedaan? 
“Ik heb geen typische modeachtergrond maar heb in de economische branche gewerkt. Met mijn man en nog een compagnon heb ik drie jaar geleden de Scandinavian Embassy opgericht. Daar draait het vooral om food en coffee.  Maar ik heb altijd al iets met de combinatie food, coffee én fashion gehad. Vorig jaar lanceerden we daarom de eerste collectie, of eigenlijk moet ik zeggen: de eerste tijdloze kledingstukken van SE: wardrobe.”

Je praat liever niet over collecties…
“Nee. Omdat ik vind dat mode tijdloos hoort te zijn. Als je kwalitatieve kledingstukken ontwerpt hoeven ze niet na een seizoen afgedankt te worden. Het zijn items die je járen wilt dragen en eindeloos kunt combineren. We ontwerpen heus wel nieuwe items… maar niet vier keer per jaar.”

Eigenlijk verduurzamen jullie garderobes 
“In feite wel. Buy less, choose well is mijn idee voor de toekomst. Onze prijzen liggen iets hoger dan normaal gesproken maar je krijgt waar voor je geld. Koop minder, maar investeer liever in één kledingstuk dat echt bij jou past en niet trendgevoelig is. Onze items zijn zwart en wit, ieder seizoen voegen we slechts één kleur toe. Het zijn eye catchers die je goed kunt combineren.”

zwart

Wat was de moeilijkste stap? 
“De markt is lastig, mensen kopen veel en de concurrentie is groot. Prijzen gaan naar beneden en mensen weten eigenlijk niet eens waar hun kleding vandaan komt. Zo zonde. Ik vind vakmanschap, kwalitatieve stoffen en een perfecte afwerking belangrijk. Onze collecties worden op een eerlijke manier geproduceerd en in kleine hoeveelheden. Logisch dat dit duurder is, maar nu moeten we dit nog aan de wereld vertellen. Er zit een verhaal achter…”

En zitten mensen daar wel op te wachten? 
“Ik geloof daar zeker in! Het is geen trend maar een ontwikkeling die tijd nodig heeft. Er is al een kleine groep mensen die sustainable fashion omarmt, maar het kan beter. Langzamerhand gaan steeds meer mensen overstag. Omdat het aanbod groter wordt en omdat er steeds meer bekend wordt over de impact van de mode industrie. We moeten wel anders gaan consumeren…”

Hoe ziet jouw garderobe eruit? 
“Zwart. Heel veel zwart. In Scandinavië draagt bijna iedereen zwart, terwijl mijn Nederlandse vrienden het best gek vinden dat er geen kleur te bespeuren is in mijn garderobe. Verder is mijn stijl minimalistisch net als de kledingstukken van SE: wardrobe.”

De tijd vliegt voorbij en we kletsen over vanalles en nog wat. Ondertussen wordt er glögg – een Scandinavische glühwein –  ingeschonken en eigenlijk weet ik het antwoord op mijn volgende vraag al, maar ik stel hem toch: welke drie dingen vind jij belangrijk tijdens het ontwerpproces? 

“Vorm, kleur en materiaal – zie je: ik wist het! -. Voor de nieuwe collectie is vooral vorm heel belangrijk. De collectie is geïnspireerd op de architectuur in Kopenhagen en de nieuwe accentkleur is blauwgrijs. Het wordt prachtig! Mouwen zijn geïnspireerd op moderne draaitrappen dus dat belooft wat.”

Omschrijf je goals
“Hmm… een lastige vraag! We bestaan nog niet zo lang en we zetten kleine stapjes. Zo zijn we gewisseld van producent en ben ik druk bezig met de branding van SE: wardrobe. Natuurlijk wil ik dat mijn label succesvol wordt, maar nog belangrijker vind ik ‘vrienden van het label’ opbouwen. Mensen die feeling hebben met de stijl en het merk.”
wit
Heb jij tips voor jonge ondernemers? 
“Het duurt even voordat je werk z’n vruchten afwerpt. Vooral in de mode… je moet een lange adem hebben. Voordat de collectie überhaupt in de winkels hangt, ben je ruim een jaar verder. En dan heb je al flink wat geld uitgegeven… aan materialen en aan de productie. Dit geld ga je niet meteen terug zien, het kan wel drie jaar duren voordat je uit de kosten komt. Zo gaat dat in de mode. Verder is het héél belangrijk dat je weet waar je gaat produceren. Ga rondvragen waar je dit het beste kunt doen… mensen die ervaring hebben, weten waar ze over praten en kunnen je bepaalde zaken aanbevelen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, als je maar met de juiste mensen praat.”

De hele collectie van SE: wardrobe kun je online bekijken en t/m 18 december bewonderen in de pop-up shop op de Huidenstraat 13 in Amsterdam. Gaat dat zien! 

Lees ook: interview met goudsmit Marije Geursen die soms wel hele bijzondere opdrachten krijgt.