Integriteit op de werkvloer, zo gaat dat dus

Eerlijkheid duurt ook op de werkvloer het langst. We hebben het hier over integriteit in alle opzichten. Geloof jij in jezelf en in je werk? Dan pas kun jij je vinden in de normen en waarden van het bedrijf. Dit is noodzakelijk want integriteit heeft niet alleen te maken met frauderen, misbruik maken van je functie of roddelen. Het heeft ook alles te maken met betrouwbaarheid, fatsoen, effectiviteit, collegialiteit en klantgerichtheid.

Blijf jezelf
Als je begint aan een nieuwe baan is het belangrijk om jezelf te blijven. Verandering zorgt voor flink wat opschudding in je leven. Mensen zijn kuddedieren en passen zich graag aan. Maar knoop een ding in je oren, je bent niet voor niets aangenomen. Juist de vaardigheden die jij hebt, en jouw karaktereigenschappen voegen iets toe aan het bedrijf. Ga hier alsjeblieft niet aan sleutelen. Het is de bedoeling dat je groeit maar dat betekend niet dat jij opeens een ander persoon moet worden. Juist als jij jezelf geloofd ben jij vaak stukken productiever en gelukkiger in je job.

Zo doe je dat: groots denken zonder jezelf te verliezen

Weet wat je waard bent
Op de werkvloer krijg je te maken met jan en alleman. Vooral een nieuwe baan of functie zorgt vaak voor opschudding in een bedrijf. Opeens heb jij de touwtjes in handen en geef je leiding over oude collega’s. Of je stoot een oud manager van de troon. Jouw werkwijze is anders – nieuw – maar daarom niet verkeerd. Mensen moeten, net als jij, wennen aan verandering. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Misschien worden jouw ideeen afgekeurd en lijkt het alsof je niks goed doet. Laat je niet onzeker maken of afleiden door verontwaardigde, pusherige types. Jij hebt niet voor niks die nieuwe baan of functie, blijkbaar was er behoefte aan verandering. Weet wat je waard bent en dat jij hard hebt gewerkt om deze plek te verdienen.

Wees eerlijk ook als je denkt dat het anders moet
Als je eenmaal gesetteld bent op je werkplek kan het best zijn dat jij mogelijke verbeter punten ziet. Sommige taken kunnen efficiënter worden uitgevoerd, en de sfeer kan ook beter. Zelfs als collega’s het hier niet mee eens zijn, doe jij er goed aan om deze punten op een respectvolle manier aan te kaarten. Mensen roesten vast in oude gewoonten dus – nee – verandering zien ze niet graag. Maar als veranderingen eenmaal zijn doorgevoerd en iedereen gewend is profiteer je vaak van een gezondere en efficiënte werkomgeving.

Zo organiseer je een efficiënte meeting

Focus je op zaken die jij zelf in de hand hebt
Verandering in een organisatie brengt flink wat onzekerheid met zich mee. Je vraagt je af wat deze veranderingen voor jou betekenen. Dit veroorzaakt stress, en door stress kunt jij geprikkeld en onrealistisch reageren. Je gaat jezelf vergelijken met collega’s en vraag jezelf af of je het allemaal wel goed doet. Deze mentale balast is onnodig en afleidend van waar je eigenlijk mee bezig zou moeten zijn. Het is productiever om zelf doelen te stellen. Wat kun jij veranderen? Wat ligt binnen jouw mogelijkheden? Daar kom je pas verder mee.