Een les in leren als een kind (omdat het nodig is)

Kinderen leren veel in korte tijd. Op twee of drie-jarige leeftijd kunnen de meeste kinderen wandelen, praten en ontdekken ze stap voor stap de wereld om zich heen. Ze luisteren naar hun innerlijke stem en willen álles weten. Dingen die ze nog niet weten of eigenlijk allang weten.

Het is opmerkelijk dat volwassenen alles al weten. We prijzen onszelf de hemel in met kennis maar missen een van de meest fascinerende manieren om iets te leren: verwondering. Op een bepaald moment – geen mens weet wanneer – hebben we verwondering ingeruild voor keiharde meetbare kennis. Wanneer je als volwassen persoon iets nieuws leert, gebeurt dit op basis van feiten. We willen dingen zeker weten. Kennis wordt opgebouwd aan de hand van alle informatie die reeds in ons brein beschikbaar is. Ergens zijn we altijd op zoek naar logica. Of je nu een besluit moeten nemen over je ontslag of over een nieuw jurk, alles wordt tot in de puntjes doorberekend.

Een groot deel van ons leven staat in het teken van werk en toch heerst er veel pessimisme omtrent de job. We leggen ons er bij neer dat het woord ‘werk’ een negatieve connotatie heeft en noemen het de dagelijkse sleur. Werken is noodzakelijk en we smachten naar het weekend. De baan waar je vroeger altijd over droomde is in de praktijk teleurstellend en dat vinden we oké. Want werk is werk. En werken is niet per se leuk.

Kinderen werken niet. Kinderen spelen, en spelen roept een heel ander gevoel op. Kinderen spelen overal: in de auto, in de winkel of op school. Spelende kinderen ontdekken op deze manier zoveel meer. Ze willen alles weten over de dingen die ze in hun handen krijgen. Ieder ‘ding’ wordt uitgebreid bestudeerd en kinderen denken altijd in mogelijkheden. Door de ogen van een kind, is een doos een huis en takje een toverstok. Alles is magisch.

Kinderen werken niet, ze spelen en spelen heeft andere connotaties dan werken.

De meeste kinderen zijn niet gebonden en kennen nog geen verantwoordelijkheden, ze leren omdat ze vrij zijn om dingen te ontdekken en om creatief te zijn. Ze doen dingen zonder specifiek doel en zonder zorgen of iets wel of niet goed uitpakt. Eigenlijk zijn ze alleen maar aan het ontdekken zonder zorgen, hierdoor staan ze onbevangen in het leven. Kinderen kunnen zich verwonderen en willen dingen weten omdat het anders totaal onbekend is. Dit maakt ze eager to learn. Ze doen en denken ‘anders’en hierdoor komen ze vanzelf op plaatsen waar een volwassen persoon niet meer zo snel komt. Dit is hoe je weer leert als een kind:

Creëer vrije ruimte
Plan niet alles vol maar laat ruimte voor ‘onverwachtse’ dingen. Een volle agenda en een hoofd vol met concrete doelen laat weinig ruimte over om écht dingen te ontdekken.

Ga naar buiten
De schoonheid van de natuur met al z’n seizoenen maakt je hoofd leeg en zit vol mogelijkheden om nieuwe dingen te leren die je binnen vier muren niet zult vinden.

Observeer wat vaker
Neem zo af en toe eens een minuut de tijd om de wereld rondom je in je op te nemen. Observeer. Kijk naar kinderen, die zien de kleinste details zoals een glinsterend steentje in het groene gras. Ontdek wat hun ogen zien en kijk met ze mee.

Beweeg
Kinderen zitten ook niet stil en lurken niet aan een latte terwijl ze kwebbelen over helemaal niets. Daar hebben ze geen geduld voor. Ze rennen, ze klimmen, ze schreeuwen. Eigenlijk zijn ze de hele dag actief en het liefst willen ze dat jij meedoet. Samen iets nieuws doen zorgt voor een band en verdiept je relatie.

Leg je telefoon weg
Maar echt. We pakken voor iedere scheet onze telefoon en Google is onze beste vriend als we het even niet weten. Zonde. Op deze manier geef je jezelf niet eens de gelegenheid om na te denken. Kinderen daarentegen moeten het doen met wat ze op dat moment hebben. Ze ontdekken dingen zelf en stellen vragen als ze iets niet weten. Daar komt geen telefoon aan te pas. Probeer meer in het ‘hier en nu’ te leven in plaats van op Social Media.

Blijf enthousiast
Zoek naar manieren om je werk als een spel te zien. Blijf ontdekken. Een kind kan al blij worden van was in de machine stoppen, keer op keer. Voor de fun. Zelfs de meest saaie taken zijn een uitdaging als je maar blijft ontdekken. Creatief blijft. Je bent onderdeel van de wereld maar verlies jezelf hier niet in, het leven is te kort om alles op de automatische piloot te doen. Doe dingen hier en nu.