Interview: Rosanne en Valerie van OU. Boutique Stories ondernemen in stijl
OU. Is een Amsterdams ‘born & based’ fashion brand, opgericht door Rosanne Jansen en Valerie van der Meer. Ooit begonnen de twee ambitieuze vriendinnen het platform 9straatjesonline en in tien jaar tijd is dit getransformeerd naar boutiquestories.com waar je naast de mooiste curated boutique brands kunt kopen. Niet alleen online maar ook in een van de drie boetieks in Amsterdam of Haarlem. Sinds enige tijd vind je hier ook prachtige stukken van het eigen merk: OU.
OU is op een hele natuurlijke manier ontstaan en Rosanne en Valerie doen echt ALLES zelf. Concepten bedenken, naar de fabriek voor productie, doorpassen, model staan op de foto’s en nog heel veel meer.
Was OU. altijd al een droom?
“Haha nee zeker niet. Maar OU. Is wel het resultaat van een droom om een eigen bedrijf te beginnen. 11 jaar geleden was dat eerste bedrijf 9straatjesonline, een e-commerce platform voor het gelijknamige winkelgebied in Amsterdam. Dat werd een goedlopende webshop, waar we zelf ook merken voor gingen inkopen. Deze merken wilden we niet alleen online verkopen dus openden we ook een aantal fysieke winkels. Ja en dan is de kers op de taart inderdaad een eigen kledinglijn. Maar daar zijn we dus letterlijk in gegroeid, dat was niet de droom die we nastreefden, maar wel een mooie droom om uit te komen.”
Hoe gaat zo’n proces in zijn werk van A tot Z?
“We beginnen eigenlijk altijd met hoe onze ideale vakantiekoffer gevuld is, of wat zijn de party stijlen die niet in onze kast mogen ontbreken, welke basics maken een garderobe tijdloos, en welke items geven net even die extra sparkle zonder dat je je zwaar overdressed voelt. En daarbij is het heel fijn als items multipurpose zijn, dus van desk to bar, van schoolplein naar business meeting, van strand naar zomerfeest.”
Waar let je op wanneer je kleding ergens laat produceren?
“Om te beginnen produceren we bij voorkeur in Europa, in kleinschalige fabrieken waar kleding- of schoenmaken vaak nog een ambacht is en families aan het roer staan. Voor ons is het belangrijk dat we kleine oplagen kunnen produceren en kort op de markt. Dan kan je winterjassen in de winter aanbieden en bikini’s in de zomer en hoef je niet alles massaal in de sale te gooien. Er wordt zoveel geproduceerd en kledingcollecties lopen soms zo uit
de pas met echte seizoenen dat dat de hoeveelheid aan sale en overproductie niet ten goede komt.”
Wat zijn belangrijke values voor OU.
“We zijn er voor de on-the-go vrouw, het tempo van haar leven zo veelzijdig als haar identiteit. Ze is een 3, 4, 5 verschillende rollen type vrouw. Collega. Partner. Vriendin. Moeder. Sister. De belangrijkste rol van een boutique is om die ene betrouwbare, smaakvolle ‘friend’ te zijn die je helpt met het maken van de juiste stijl keuzes. We willen vrouwen empoweren om geen f*ck te geven om de verwachtingen die andere mensen van ze hebben. Dit geldt zowel voor stilistische- als voor andere keuzes die ze maakt op het gebied van identiteit. We zijn er voor vrouwen die ambitieus zijn in alle aspecten van hun levens. We proberen ze te inspireren om zelfverzekerd op hun doelen af te stevenen.”
Wie doet wat
“We zeggen altijd voor de grap: Roos doet het praatje en Val zorgt voor een mooi plaatje. Uitgezoomd is Val inderdaad de persoon die alle creatieve uitingen van design tot campagneshoot, van marketing tot etalages uitdenkt en aanstuurt. En houdt Roos zich meer bezig met de operationele en financiële aspecten.”
Wat is het leukste onderdeel van het hele proces?
“Het leukst is als we met zijn allen op campagne shoot zijn. Dan komt alles samen, vaak op een leuke bijzondere locatie (zoals voor afgelopen collectie Parijs en nu Rome) waar we met onze vaste team (alleen maar vrouwen) de collectie schieten, en vooral heel veel lol maken. Favoriete stukken uit de huidige collectie zijn:
Roos: Coat Avenue Montaigne, Armure sweater, Soft Love Knit. Victoria Beckham eyewear.
Val: Love Shack vest, Palma Boots. Boulanger jumpsuit en de designer vintage pieces van Kath-a-porter die we bij OU. verkopen zijn zo mooi.
Maar de meest gave collectie arriveert binnenkort. De spring summer collectie is om te smullen! Dus stay tuned. Het wordt zo cool.”
Nog mooie toekomstplannen?
“Ja zeker! OU. work out wear, OU. Boutique Hotel, OU. OysterBar. OU. vino. OU. concept store, OU. NYC, OU. To Go Travel agency. Maar deze vallen nog wel in de categorie dromen:) Concrete plannen zijn er ook: Naast onze kleding collecties gaan we ook een lifestyle collectie lanceren met home- en tableware, stationary en work OU.t collectie. Wij bedenken altijd wel weer iets om van te dromen en uit te voeren ofcou.rse!”
Neem vooral een kijkje op de te gekke website van OU.