Interview: Nabila neemt je hand in hand mee in de wereld van duurzame modeproductie
Nabila werkte bij diverse modemerken en rolde zo in het ondernemerschap. De winning formule bleek ze na jarenlange ervaring in de mode gewoon in zich te hebben. Er was namelijk veel behoefte aan kennis over eerlijke productie voor nieuwe modemerken. Met haar bedrijf Fous A Fous, wat in het Amazigh (dialect uit Marokko) hand in hand betekent, neemt Nabila je mee in de wereld van duurzame modeproductie.
Wanneer je een modemerk in de markt wilt zetten, komt daar heel wat bij kijken. Zeker als je in kleinere oplages en duurzaam wilt produceren. Nabila heeft de afgelopen jaren gewerkt voor merken als Footlocker, Puma, G-sus, Scotch & Soda en FRENKEN. Hier was ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie van collecties waarvoor ze samenwerkte met leveranciers in China, Hong Kong, India, Indonesië, Pakistan, Sri Lanka, Turkije en Portugal. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze een gigantisch netwerk heeft waar ze ook jou mee kan helpen.
Hoe is jouw carrièrepad gelopen?
“Mijn liefde voor mode heb ik van mijn moeder. We hadden een Singher naaimachine thuis staan
en op jonge leeftijd maakte ik mijn eigen kleding. Dit heeft zich verder ontwikkeld in het ontwerpen van mijn eigen kaftans om die vervolgens in de mooiste stoffen te laten te maken in Marokko. Na mijn studie Marketing aan de Hogeschool voor Economische Studies en een tussenjaar op Curaçao, ben ik bij Footlocker Europe terecht gekomen waar we eigen collecties maakten voor Footlocker bij Nike, Adidas en Puma. Daar is het begonnen en heb ik technische- en productkennis on the job geleerd. Voor mijn werk bezocht ik veel steden en modebeurzen om inspiratie op te doen en ik wist: dit is mijn wereld! Het creëren van line-plans, designers briefen, kosten managen, ontwikkelen en collecties presenteren waren onder andere wat ik deed.”
Wat was het moment waarop je besloot te gaan ondernemen?
“Mijn laatste werkgever was FRENKEN, een Nederlands modemerk waar ik het ontzettend naar mijn zin had. Het was een wat kleiner modelabel en dat past goed bij mij en in de huidige tijd. Ik geloof ik kleinschalige productie met minder verspilling. Voor FRENKEN waren we bezig met een nieuwe collectie en daarvoor ik was op zoek naar een bedrijf dat een deel van productie development uit handen kon nemen. Een bedrijf als dit, was niet te vinden. Ik wist uit ervaring dat er tijdens de productie altijd wel dingen gebeuren en dat het niet makkelijk is. Je moet er bovenop zitten. En zo is mijn idee eigenlijk ontstaan. Voor Fous A Fous heb ik alle kennis in huis, ik weet hoe een supply chain werkt, heb een netwerk met productiepartners en ben goed in alle onderhandelingen. Duurzame productie is voor mij altijd een standaard geweest. Ik ken mijn partners, bezoek ze regelmatig en ik besteed veel aandacht aan het sourcen van hoogwaardige stoffen.”
Hoe is Fous A Fous sindsdien gegroeid?
“Ondernemen is jezelf continu blijven ontwikkelen. Zo gaat dat ook met Fous A Fous. Als je wilt blijven groeien en innoveren moet je kansen pakken en jezelf uit blijven dagen. Mijn eerste grote klant was Hutspot, een mooie winkel waar ze naast andere merken ook een eigen merk wilde verkopen. Als retailer hadden ze niet de know how in huis om dit zelf te doen. Voor mij was dit een mooie kans om een eerste stap naar ondernemerschap te kunnen zetten. Daarna is het balletje gaan rollen en ben ik voor meerdere beginnende merken aan de slag gegaan. Inmiddels geef ik ook les en lezingen op bijvoorbeeld het AMFI. Dit kwam tijdens COVID op mijn pad en ik vind dit héél erg leuk. Maar tegelijkertijd is het ook druk, ik ben op een punt gekomen dat ik mensen in dienst moet nemen. Tot nu toe werkte ik met freelancers maar mijn doel is om het team uit te bouwen. Ik zou graag iemand vinden die mijn werk kan uitvoeren, waardoor ik meer tijd heb voor nieuwe business en het geven van lezingen.”
Stel, je wilt een eigen label beginnen en je bent op zoek naar duurzame modeproductie, hoe gaat dat dan?
“Mensen hebben een idee, ze hebben een moodboard en weten ongeveer wat ze willen. Dan komen ze bij mij voor een consult om het plan concreet te maken. Wie is je doelgroep? Vrouwen of kinderen? Met hoeveel stijlen wil je beginnen? Is het één jurk of zijn het meerdere items? Of kies je voor een jurk in verschillende stoffen. En in welke kleuren en maten wil je de items produceren? Op deze manier stel je een collectie samen, dit noem ik het line plan en daar begint het mee. Dit alles moet binnen het budget passen en daarom maken we alvast een schatting van de aantallen en kosten zodat je weet waar je aan begint. De tweede fase is het sourcen van stoffen. Hier besteed ik veel tijd aan, omdat ik vind dat duurzame mode begint bij de kwaliteit. In de derde fase gaan we aan de slag met designs en technische tekeningen. Alles wordt tot in de kleinste details besproken. Fournituren, garens, labels, stoffen en kleuren. Daarna worden de kostprijs en de aantallen definitief bepaald en zoek ik een geschikte productie partner. Hiervoor werk ik samen met fabrikanten in Europa en Turkije die ik met regelmaat bezoek. Met een compleet pakket aan wensen en de technische tekeningen, ben je klaar om het eerste sample te ontwikkelen. Wanneer het eerste sample arriveert, passen we het door op een model en analyseren we het kledingstuk tot in detail. Daarna is het klaar voor productie. Het hele traject duurt zes tot negen maanden.”
Volgens welke principes produceer jij? Welke rol speelt duurzaamheid daarin?
“Ik noem het woord duurzaamheid liever niet. Het is voor mijn vanzelfsprekend om ethisch verantwoord en met liefde voor de wereld te produceren. Dit begint bij de stofkeuze, deze moet perfect zijn. Mooie materialen gaan nog jaren mee en dat is de bedoeling. Je moet ten alle tijde voor kwaliteit gaan. Designs zie ik het liefst tijdloos en seizoenloos, items die je lang koestert en die circulair zijn. De productie aantallen moeten wat mij betreft zo laag mogelijk blijven en ik bezoek mijn partners zelf. Daar check ik onder andere welke certificaten ze hebben en hoe ze zo duurzaam mogelijk produceren. Tot slot is de consument zelf ook verantwoordelijk voor het onderhouden van een kledingstuk. Lees het etiket en verzorg en koester de items in jouw kast.”
Welke tip wil je de Enfait lezeres die zelf een modemerk wil starten meegeven?
“Als je een idee in je hoofd hebt, go for it! Je kunt het allemaal alleen willen doen, maar uiteindelijk heb je een netwerk en kennis nodig om een merk in de markt te zetten. Betrouwbare partners zijn belangrijk in het hele proces.”
Meer weten? Neem dan een kijkje op de website van Fous A Fous