Interview met powerondernemer Dorit Roest van Bloggers Network en TIM

Voor de afspraak met Dorit Roest, mede oprichtster van Bloggers Network en TIM, moet ik, door weer en wind, een pokkeneind fietsen. H-e-l-e-m-a-a-l richting Amsterdam Sloterdijk! Enfin, als ik haar kantoor, verwaaid en nat, binnenkom snap ik het: dit is een fijne en serieuze plek. Hier heb je de ruimte voor afspraken met grote klanten. En serieus is, dat is Dorit. Ze heeft net de 26 aangetikt, maar potverdorie wat staat hier een powervrouw.

Van Foodblogger naar Bloggers Network
“Ik werkte aan mijn blog Dolly’s Dish en ik merkte dat er behoefte was aan een efficiënte manier van samenwerken tussen adverteerders en social influencers. Er bestond een gat tussen vraag en aanbod waarin de blogger graag zelf wil beslissen welke content zij of hij op haar blog plaatst. Na een 10-daagse concurrentie analyse kwam ik tot de conclusie dat ik óf een heel stom idee had óf een gat in de markt te pakken had.”

dorit en myrthe

Myrthe
“Voor mij was het duidelijk wie mijn business-partner-in-crime zou worden: Myrthe. Mijn studie- plus kamergenoot en vriendin. Terwijl ik in de gloria was met mijn ontdekking en ik niet kon wachten om te starten met ondernemen was Myrthe op wereldreis. Dus stalkte ik haar met Facebook-berichten dat ik niet kon wachten totdat ze terug was omdat ik iets belangrijks tegen haar te zeggen had. Eenmaal terug in Nederland werd ook Myrthe enthousiast over mijn plan en besloten we er samen voor te gaan. We vormen een perfect team. Ik ben toekomstgericht en Myrthe leeft in het nu, zij is commerciëler van karakter en ik denk meer na over onze identiteit, over onze missie en wat we teweeg willen brengen.”

De start
“In aanloop naar de lancering van Bloggers Network ben ik freelance als social media expert blijven werken. In juli 2014 ging de website, die we zelf gefinancieerd hebben, live en na één maand konden we ons zelf al uitbetalen. We hebben vijf stagiaires aangenomen zodat we snel konden groeien. In het bestuursjaar van mijn vereniging heb ik geleerd om mensen te begeleiden dus dat gaat me gelukkig makkelijk af.”

Lees ook: Interview: broers én ondernemersduo Sheraz en Nawaz Kazmi.

Ondernemen
“Ik ben altijd al ondernemend geweest. Op de basisschool organiseerde ik restaurant avonden en tijdens mijn studententijd nam ik deel aan verschillende commissies en deed veel nevenactiviteiten. Ik ben nieuwsgierig aangelegd en ik kan schakelen, plannen aan passen als iets niet blijkt te werken. De vorm van ondernemen zoals beschreven in ‘The Lean Start Up’ vind ik interessant: in plaats van iets perfect te willen doen, sta ik open voor het maken van fouten. Hoe sneller je leert dat je fout zit, hoe minder tijd verloren gaat. Dus: veel uitproberen, veel je neus stoten en in kleine stapjes beter worden.”

The Influencers Movement
“Kortgezegd: TIM. Terwijl Bloggers Network floreerde en uitgroeide tot een bedrijf met zeven medewerkers, hadden wij nog een droom: influence marketing relevanter en meer toegankelijk maken. Dus koppelden wij de marktplaats van Bloggers Network los en stelde deze onder de naam, TIM; open voor iedereen. TIM is een exclusief matching platform waar marketeers een campagne op publiceren waar influencers vervolgens op kunnen pitchen. Wij willen een einde maken aan storende en irritante advertenties. Daarvoor in de plaats brengen influencers échte verhalen in campagnes waar zij écht enthousiast over zijn. Wij gaan voor REAL (Relevant, Engaging, Authentic en Likable) content!”

Een werkdag
9:30 uur “Meeting met het team bij het white-board. Iedereen tekent hoe hij of zij zich voelt. En iedereen deelt zijn of haar drie grootste doelen van de dag. Ook is dit het moment dat je hulp aan je collega’s kunt vragen als je ergens niet helemaal uitkomt.
Tot 12:00 urr Hyperfocus, veel afspraken en telefoontjes.
12:00- 13:00 uur lunch aan tafel.
13:00 en 17:30 uur werken aan TIM, de REAL academy en het begeleiden van het team. Omdat we echt een superteam hebben, hoeven we ons minder bezig te houden met operationele zaken en kunnen Myrthe en ik ons steeds meer richten op de groei van TIM.”

dorit

Dit wil ik in de toekomst
“Ik geloof zelf heel erg in wat wij REAL influencer marketing noemen en zou het geweldig vinden als wij een rol kunnen spelen in het stimuleren van deze vorm van marketing. We zijn als consument meer dan ooit zelf in controle over wat we willen zien en op welke manier. Dit maakt het voor marketeers telkens moeilijker om een plekje op te eisen in de beleveniswereld van de consument. Ik kijk bijvoorbeeld door Netflix nauwelijks tv meer, dus reclames raken mij niet. Ik heb een Ad Blocker, dus ook banners kunnen mij niet bereiken. Dankzij het bel-me-niet register ben ik ook vrij van belletjes van telemarketeers. Influencers ‘cureren’ voor mij de boodschappen waarin ik wél geïnteresseerd ben.

De influencers die ik volg snappen namelijk als geen ander wat REAL influencer marketing is. Zij gaan alleen samenwerkingen aan die Relevant zijn voor hun doelgroep, die past bij de vorm van Engagement die ze hebben met hun volgers – ik neem ze bijvoorbeeld serieus als opinieleider, expert, voorloper. Ze letten erop dat ze een authentiek verhaal kunnen vormen binnen die samenwerking en ten slotte weten ze wat in mijn ogen likable content is en in die vorm bieden zij de content aan mij aan. Een sympathieke en oprechte vorm van marketing waar ik als consument ook iets aan heb. Ik heb er echt mijn persoonlijke missie van gemaakt om de wereld van marketing meer REAL te maken. Het opzetten van TIM, geven van lezingen, contact met de beste marketeers én influencers van Nederland, zijn slechts een paar vormen waarop ik denk dat mijn compagnon Myrthe en ik dit gaan bereiken.”

Dit wil ik (startende) ondernemers meegeven
“Twee dingen. Ten eerste: de kracht van Google! Al tijdens mijn studententijd riep ik dit naar anderen. Door de komst van het internet heb je alles binnen handbereik om jezelf op te leiden en te ontwikkelen. Wij hebben ook niet op een influencer marketing school (die is er niet eens) of een ondernemersopleiding gezeten, we hebben het onszelf geleerd. Daarnaast de kracht van koffie. Ga koffie drinken met mensen in jouw netwerk waar je iets van kan leren. Delen is vermenigvuldigen. Wees niet bang om jouw plannen te delen met anderen, als je hier open over bent zullen anderen met jou mee gaan denken en je wellicht weer verder helpen. Met genoeg leergierigheid, assertiviteit, enthousiasme én Google kan iedereen zijn dromen najagen.”

Lees ook: Interview: Enfait sprak met Daniela van het zeer bekende Bxxlght.