Interview: met de stralende Michelle van Mi Moneda

Michelle Mentrop is mede eigenaresse van het sieradenmerk Mi Moneda, je kent ’t vast wel van de muntketting die in rap tempo de wereld veroverde. Zelfs sterren als Rihanna werden ermee gespot. Inmiddels is het merk zoveel meer dan muntkettingen. De collectie van Mi Moneda bestaat onder andere uit ringen, oorbellen, armbanden en het zijn stuk voor stuk hebbedingen. Hoe komt dat zo?

Vertel? Je zit in de sieradenbranche. Hoe kom je daar terecht?
“Ik had eigenlijk altijd al een passie voor sieraden en werkte hiervoor als sales representative in de sieraden branche. Ik miste iets unieks op de markt, sieraden met een persoonlijke boodschap. Naast de verkoop had ik ook altijd oog voor design en een enorme drive om te ondernemen. In 2009 besloot ik om mijn hart te volgen en voor mezelf te beginnen. Mi Moneda dus. Iets waar ik zowel mijn passie voor sales als mijn liefde voor design in kwijt kan.

En doe je dit allemaal alleen?
“Nee, samen met mijn partner Joery. Met zijn oog voor financiën, mijn commerciële blik en passie voor design zijn we een perfect team. Joery is heel goed in het uitzetten van de rode draad en zorgt ervoor dat we ons vasthouden aan het initiële plan. Ik zeg wel eens dat ik het gaspedaal ben en hij de rem, zodat we niet uit de bocht vliegen.”

Wat deed je voor Mi Moneda?
“Ik heb verschillende jobs gehad, zag veel van de wereld als stewardess, werkte als sales representative in de sieraden branche en ondersteunde met mijn eigen bedrijf organisaties op het gebied van sales. Hiervoor werkte ik veel samen met de marketingafdelingen van grote organisaties. We waren bezig met grote projecten en ik heb daar enorm veel van geleerd. Bijvoorbeeld: hoe belangrijk het is om een merk op een consistente manier neer te zetten. Door al deze ervaring en kennis werd mijn drive om te ondernemen alleen nog maar groter.”

Wat vind je het allerleukste aan jouw vak?
“Ik raak er nooit op uitgekeken! Ik kan mijn creativiteit kwijt en vertaal dit door naar de designs van de sieraden. Ik vind het geweldig om ideeën om te zetten tot producten en om betrokken te zijn bij het hele proces. Van de eerste hersenspinsels, totdat de sieraden uiteindelijk in de winkels liggen. En we hebben we vorig jaar een nieuw merk gelanceerd, genaamd: Take What You Need by Mi Moneda. Dit idee is ontstaan uit de gedachte dat we ons té vaak zorgen maken om onbelangrijke zaken. Het bracht me terug naar mijn roots, naar de basis en naar waar het écht om draait in het leven. Iedereen heeft wel iets wat je op een bepaald moment in je leven kunt gebruiken. Nieuwe dromen, liefde, of een beetje happiness. Vanuit deze gedachte is Take What You Need by Mi Moneda geboren. Ik vind het prachtig dat ik deze gedachten om mag zetten naar een sieraad met een boodschap.”

Reis je veel en waarheen?
“Naast het kantoor in Nederland hebben we ook een kantoor in Amerika, hier ben ik – ofcourse – regelmatig te vinden. Daarnaast hebben we beurzen en verkooppunten over de hele wereld; van New York, tot Panama en Stockholm. Als sieraden ontwerpster raak je geïnspireerd door wat andere vrouwen dragen, uitstralen en waar ze zich prettig bij voelen. Dat verschilt natuurlijk per land, dus ik haal veel inspiratie uit deze reizen!”

Minder fijne dingen?
“Ik heb twee prachtige dochters, die ik moet missen wanneer ik op reis ben. Dat is natuurlijk iets waar je nooit aan went, maar gelukkig ben ik bijna nooit langer dan tien dagen op reis. Daarnaast had ik er in het begin heel veel moeite mee dat Mi Moneda gekopieerd wordt. Het is een onvoorstelbaar gevoel wanneer je ziet dat iets waar je jarenlang met veel passie aan hebt gewerkt, binnen een half jaar gekopieerd wordt door anderen. Het motiveert me daarentegen wel om vernieuwend en scherp te blijven. Je kunt het natuurlijk ook zien als een compliment, maar ik zal hier nooit aan wennen.”

Hoe vier jij je successen?
“Tegenwoordig vier ik mijn succes bewuster dan dat ik dat vroeger deed. Kort geleden heb ik bij afronding van een groot project een paar schoenen gekocht die al járen op m’n wishlist stonden! Ook ben ik laatst naar het concert van Jennifer Lopez in Las Vegas geweest, toen we daar voor een beurs waren. Iets waar ik mezelf vroeger niet altijd de tijd voor gaf. Met het team vieren we alle successen en dingen waar we trots op zijn met een speciale bel, zodat iedereen kan meegenieten. Deze bel nemen we ook mee naar internationale beurzen, daar maakt zowel het Nederlandse als het Amerikaanse personeel er altijd een wedstrijd van om zo vaak mogelijk de bel te luiden. Erg leuk om die gedrevenheid te zien.”

Michelle in drie woorden
Go-getter, bruisend en ambitieus.”

Lees ook: 10 belangrijke lessen die je helpen om negatieve gedachtes te bannen.

Waar hebben consumenten behoefte aan?
“Ik merk dat consumenten behoefte hebben aan een sieraad met een persoonlijke en unieke twist. Het verwisselbare concept van zowel ‘Mi Moneda’ als ‘Take What You Need’ speelt daar natuurlijk op in. Daarnaast kun je bij ‘Take What You Need’zelf een bar voor je necklace ontwerpen, door er bijvoorbeeld een persoonlijke tekst of tekening in het handschrift van je geliefden op te zetten. Persoonlijker kunnen we het eigenlijk niet maken. Maar, laten we eerlijk zijn, in the end moet een sieraad ook gewoon mooi en trendy zijn en dat is misschien wel net zo belangrijk.”

Waar moet het perfecte sieraad aan voldoen?
“Het moet passen bij de persoon die het draagt. Daarom wil ik alle vrouwen de mogelijkheid bieden om een eigen sieraad samen te stellen. Of je nu een roze jurkje aan hebt, of een stoer biker jacket; er is voor iedereen een perfecte match! Ik blijf me verbazen over alle mooie combinaties die onze fans maken!”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben eigenlijk trots op heel veel dingen die er in de afgelopen jaren zijn gebeurd. Onder andere dat Mi Moneda in zo’n korte tijd verkrijgbaar is in meer dan 1700 verkooppunten wereldwijd. En het gevoel dat ik kreeg toen ik zag dat Rihanna en Kendall Jenner gespot waren met ons merk was onbeschrijfelijk – snappen wij! Maar de grootste trots voel ik wanneer ik met mijn dochters door de stad loop en ze weer iemand spotten met een Mi Moneda ketting “Kijk mama, zij heeft een Mi Moneda ketting om!”. We knipogen dan altijd stiekem naar elkaar, op zulke momenten besef ik extra goed wat we in de afgelopen jaren bereikt hebben.”

Draag je zelf vaak sieraden? En andere merken dan Mi Moneda?
“Ik ben zelf een groot fan van de layered jewelry look. Ik draag mijn custom ‘Take What You Need bar necklace’ iedere dag in combinatie met een Mi Moneda ketting. Daarnaast vind ik de ringen van het merk Pomellato erg mooi, deze draag ik dan ook altijd!”

Waar haal je die bergen inspiratie vandaan?
“Vooral door de reizen die ik maak. Het ontdekken van nieuwe stijlen en gewoontes uit verschillende landen geven me altijd nieuwe inzichten voor mijn designs. Daarnaast geeft het me de tijd om even weg te zijn van de dagelijkse sleur, wat ook heel verfrissend kan zijn.”

Waar komt de naam Mi Moneda vandaan?
“Mi Moneda betekent ‘mijn munt’ in het Spaans. Naast dat de naam natuurlijk perfect past bij onze sieraden, is Spanje ook een van mijn favoriete landen. Onze campagne shoots worden hier vaak geschoten en daarnaast heb ik heel veel mooie herinneringen aan dit land.”

Wat is jouw ultieme tip voor alle startende ondernemers:
“De beste tip die ik iemand kan geven is om nóóit op te geven of te denken dat iets niet haalbaar is. Deze boodschap heb ik ook verwerkt in een van mijn eerste en favoriete Moneda’s: “Aim high, think big, shoot for the moon, even if you miss you’ll land amongst the stars.”

Lees ook: interview met de meiden van het fan-TAS-tische merk WAUW&LULU.