Interview: Jaag jij je dromen na? Volgens Emilie Sobels valt hier voor veel vrouwen winst te behalen 

Dromen. Iedereen heeft ze maar wie doet er écht iets mee? Er zijn veel vrouwen die een wild mind hebben, vol ideeën maar hier uiteindelijk door de dagelijkse routine niets mee doen. Emilie Sobels is een vrouw die van haar dromen realiteit heeft gemaakt. Een powervrouw die vorig jaar tijdens de Girboss Rally in LA geïnspireerd werd om nóg groter te denken.  Daarom heeft ze een gloednieuw evenement opgezet: The Self-Made Summit. Want eerlijk is eerlijk: Nederlandse vrouwen mogen groter denken, dromen en doen! 

1. Hoe is jouw carrière ooit begonnen? En waardoor heb je bereikt wat je nu doet?
“Ik verhuisde in 2010 naar Amsterdam en ging daar aan de slag bij een tech startup. Samen bedachten we een nieuw concept, wat het innovatieve mode platform Fashiolista werd. Ik studeerde toen aan het AMFI, maar spendeerde ieder vrij uurtje op kantoor. Het bouwen van een startup is intens, maar geeft enorm veel energie. We haalden financiering op en konden groter dromen, denken en doen. Uiteindelijk bereikten we in onze hoogtij dagen 2 miljoen internationale vrouwen. Waanzinnig. Na zes jaar besloot ik om een nieuwe stap te nemen en helemaal op eigen benen te staan. Zonder uitgewerkt plan, verliet ik het bedrijf. Ik wilde
ruimte voor nieuwe ideeën en mogelijkheden creëren. En dat lukte, want drie dagen na mijn laatste werkdag bij Fashiolista ontving ik de sleutels van ons eerste kantoor van Hashtag Workmode. Het begin van een nieuw hoofdstuk. Inmiddels zijn we vanuit Hashtag Workmode druk bezig met ons allernieuwste project: The Self-Made Summit. Het wordt hét evenement voor carrière-gerichte vrouwen (en dappere mannen ;-)).

2. Voor welke vrouwen is The Self-Made Summit echt een uitkomst?
“Als je serieus bent op carrière-gebied – maakt niet uit of je in loondienst bent of juist een eigen bedrijf hebt – en je wil graag nieuwe stappen zetten, is de summit echt heel interessant. Wanneer je verdieping in je baan zoekt, de volgende stap wil nemen met je bedrijf, wanneer je een investeerder zoekt of juist wil leren hoe je je team nog efficiënter en doelgerichter kan leiden, wanneer je al je ideeën nu eens daadwerkelijk wil vertalen naar de praktijk, is de
summit een supermooie en waardevolle gelegenheid. Het idee is dat je bij ons op één dag net zoveel leert als dat je normaal gesproken in een half jaar werkervaring doet.”

3. Waar zit de kracht van de Nederlandse vrouw?
“Er wordt wel eens gezegd dat de Nederlandse vrouw een parttime mentaliteit heeft; ik begrijp wel wat daarmee bedoeld wordt, maar ik zie ook dat er zoveel talent is en dat de Nederlandse vrouw er een kei in is om zaken te combineren. Een zakelijke belafspraak wordt moeiteloos gecombineerd met het ophalen van de kids.”

4. Tegenwoordig lijkt het alsof elke vrouw succesvol is! Is het treurig als je hier niet zoveel behoefte aan hebt? 
“Nee hoor. Dat zou wat zijn! Iedereen moet vooral lekker doen waar ze zelf behoefte aan heeft. Als dat betekent dat je pas op de plaats wilt maken en energie in andere zaken dan je carrière wilt steken, dan is dat helemaal prima.”
 
5. Hoe sta jij tegenover vrouwen die niet werken?
“Dat ligt helemaal aan de reden waarom je niet werkt. En dat staat ook los van het feit of je man of vrouw bent, volgens mij. Iemand die niet kan werken vanwege persoonlijke omstandigheden; bijvoorbeeld omdat hij of zij niet goed in zijn of haar vel zit of omdat je er bewust voor kiest om volledige focus op je gezin te richten, daar heb ik alle begrip voor. Maar als je het wel lekker makkelijk vindt om je handen niet uit de mouwen te steken; dan vind ik het een verspilling van je talent. Aan de andere kant geldt ook hier weer: Iedereen moet zelf weten waar hij of zij voor kiest. Doe wat je gelukkig maakt. Ik heb er eigenlijk niks mee te maken hoe jij dat geluk nastreeft. En andersom. Ik vind het ook niet altijd nodig dat andere mensen iets van mij vinden.”
 
6. Wat is de meest efficiënte netwerktool als je niet weet waar je moet beginnen? 
“Netwerken is een beetje een vies woord geworden en ik ben ook totaal geen fan van gedwongen netwerkborrels. Toch merk ik dat mijn netwerk de voornaamste reden is dat ik kan doen wat ik doe: Door de contacten die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd, is het tien keer makkelijker om ergens binnen te komen of om een bepaalde deal te sluiten. Netwerken doe ik met name tijdens gelegenheden die daar niet zo specifiek voor bedoeld zijn: op een verjaardagsfeestje met vrienden van vrienden die ik dagelijks niet tegenkom of tijdens zakelijke evenementen die gericht zijn op kennisdeling, waar je mensen ontmoet die in dezelfde onderwerpen geïnteresseerd zijn maar die je anders niet zou ontmoeten. Daarom denk ik dat The Self-Made Summit onder andere ook zo waardevol is! Volgens mij begint netwerken trouwens met een open houding: letterlijk je hart en hoofd openen voor anderen. Met oprechte interesse contact maken met nieuwe mensen. Ik netwerk zelfs bij de Albert Heijn of met de postbode!”
 
7. Tips voor vrouwen die een groots idee hebben maar niet verder komen dan dat? 
“Een idee is geen kunst, ongetwijfeld zijn er meer mensen met hetzelfde idee als jij. Jouw idee uitwerken, tot uitvoering brengen en daar een succesvol concept van maken; dat is de kunst! Hoe je dat doet is per concept verschillend, maar het start met het testen van je idee. En dan niet bij vrienden of familie, want die vinden alles wat je bedenkt fantastisch, maar echt in gesprek gaan met je potentiële doelgroep. En wees kritisch. Verplaats je in je doelgroep en wees goudeerlijk, zou jij zelf bereid zijn om geld neer te leggen voor jouw product of dienst? Zo ja, let’s go! Bedenk wie of wat je nodig hebt om je idee te realiseren. Is dat een team, financiering of kun je simpel starten met een website? Maak het behapbaar en ga stap voor stap te werk, maar hou je focus op het grotere geheel, die stip op de horizon. Volgens mij kom je dan al een heel eind. Verschillende sprekers op The Self-Made Summit kunnen hier trouwens ook mooi over vertellen. Dus ik zou zeggen: Kom vooral eens luisteren naar wat zij te vertellen hebben en wie weet heb je de volgende dag ineens precies de juiste energie te pakken om aan de slag te gaan met dat idee van jou.”

8. Wat zou jouw eerste stap zijn als je zelf een bedrijf wilt starten?
“Na een doelgroep onderzoek, zou ik een financieel plan maken: dat kan al vrij simpel. Wat verwacht je dat je moet investeren en wat verwacht je dat er terugkomt? Zit er een verdienmodel in je idee en zo ja, welk verdienmodel? Hoe ga je die geldstroom op gang krijgen?” 

9. Emilie in 3 woorden 
“Energiek, toegankelijk en gepassioneerd”

Foto: Emma Peijenburg

Tickets voor The Self-Made Summit zijn verkrijgbaar vanaf €349,-. Voor een VIP-ticket
betaal je €499,-. Tickets zijn te bestellen via: www.theselfmadesummit.com.