Fake or Real? Green-Washing

Termen op verpakking van je deodorant-, shampoo of cosmetica artikel zoals ‘Natuurlijk’, ‘Veilig’, ‘Groen’, ‘Duurzaam’ en ‘Biologisch’, geven je de indruk dat je een goed, verantwoord product koopt… Toch? Helaas niet altijd!

Het consumentenbewustzijn rondom blootstelling aan chemische stoffen en het kiezen van milieuvriendelijke producten groeit, maar daardoor wordt het voor bedrijven een marketingterm die ‘in’ is en zo proberen zij hun producten ‘groen te wassen’ oftewel ‘green-washing’. Het groen wassen van producten komt veel voor in de beauty-, persoonlijke verzorgings- en huishoudelijke industrie waar fabrikanten vage, misleidende en soms onware claims gebruiken over de gezondheids- en milieuvoordelen van hun producten. Veel van deze producten bevatten ingrediënten die in verband worden gebracht met gezondheidsproblemen zoals hormonale verstoringen, abnormale celvorming, onvruchtbaarheid en zelfs kanker, er is geen twijfel over mogelijk dat voorlichting over dit onderwerp noodzakelijk is. Helaas, hoe kritisch je als consument ook bent kan dit een ongelooflijk moeilijk en vaag terrein zijn om jezelf in te verdiepen.

Dus waar kijk je naar wanneer je beautyproducten koopt en hoe weet je of de claims zoals ‘natuurlijk’ en ‘veilig’ waar zijn? Om je te helpen hebben we onze top 5 ‘buyer beware’ green-wash attentiepunten opgesteld:

1. “Natuurlijk” – is een populair woord dat dicht bij ons hart ligt. Poison Ivy is natuurlijk, maar je wil niet dat het in je beautyproducten wordt verwerkt. De term ‘Natuurlijk’ betekent niet dat het product veilig is of goed voor je gezondheid. Bovendien kunnen sommige natuurlijke ingrediënten schadelijk zijn en soms betekent ‘natuurlijk’ ook niet dat het product ‘natuurlijk’ is! Veel bedrijven gebruiken het woord ‘natuurlijk’ in hun merknaam of als titel naam van het product, zelfs als het product veel synthetische ingrediënten bevat. Het merk gebruikt ‘natuurlijk’ niet als claim, maar heeft de term ‘natuurlijk’ of ‘natural’ of een soortgelijke term gewoon in de bedrijfsnaam verwerkt. Niet alle producten en brands die beweren natuurlijk te zijn, proberen je te misleiden, de Skin Deep Guide van The Environmental Working Group (EWG) beoordeelt 74.000 beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten op veiligheid en ingrediënten met behulp van een uitgebreide en gemakkelijk te begrijpen beoordeling.

2. “Niet-toxisch” of “niet-giftig” – Niet-toxisch betekent niet dat het product geen toxinen bevat of dat het niet schadelijk is. Het houdt in dat het een veiliger alternatief is dan andere soortgelijke ingrediënten of formuleringen en dat het mogelijk niet dezelfde schadelijke nadelige gevolgen voor de gezondheid heeft.

3. “Groen” – De term ‘Groen’ impliceert dat het product een natuurlijk product is en veilig is voor het milieu. Helaas is dit niet altijd zo. De International Standards Organisation heeft het woord te vaag geacht om de eigenschappen van een product te beschrijven. Het is ook belangrijk om op te letten voor valse claims zoals ‘Certified Green’ en mooie zelfontworpen zegels/logo’s. Kijk naar certificerings labels van een externe organisatie, waaronder: NASAA Organic,Australian Certified Organic,Bioagricert, Ecocert,B Corp,Cruelty Free, en Carbon Neutral No C02.

4. “Geur vrij” – “Parfumvrij”- de geur of het parfum dat wordt gebruikt in beauty, persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten is vaak het schadelijkste ingrediënt voor onze gezondheid. De gedocumenteerde gezondheidseffecten variëren van abnormale celvorming en reproductie tot hormonale verstoring. Geur wordt vaak vervangen door even zo schadelijke chemicaliën zoals DEA, SLS & kunstmatige kleurstoffen. Echter kan parfum ook worden vervangen door ‘essentiële oliën’ van slechte kwaliteit die huidproblemen en allergieën kunnen veroorzaken.

5. “Dermatologisch getest” – en? Wat waren de resultaten? Hoe vaak heb je deze claim niet op beautyproducten gezien en nooit de resultaten van de testen bekeken? Voor zover wij weten, lieten deze resultaten een beeld van huidirritatie & huiduitslag, carcinogene effecten of onvruchtbaarheid zien! Beweren dat een product is getest betekent op geen enkele manier dat het veilig is voor mens of milieu.

Dus wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je producten koopt die goed zijn voor jou en de planeet? We raden aan om altijd de ingrediëntenlijst te lezen. Ken de meest voorkomende nare ingrediënten en hun pseudoniemen en koop je producten bij een te vertrouwen retailer. Bij Nourished Nederland hebben we alleen ‘Real Natural’-producten. Wij besteden honderden uren aan productonderzoek, hun ingrediënten en hun certificeringen, zodat jij dit niet hoeft te doen! Wanneer je een product bij Nourished Nederland koopt, kun je erop vertrouwen dat je DE BESTE natuurlijke producten op de markt koopt. We kennen al onze merken en de mensen erachter persoonlijk en kiezen ze niet alleen op basis van hun toewijding om de beste natuurlijke producten te maken, maar ook door de filosofie achter de merken. Alle merken geven terug aan hun omgeving, de natuur en/of steunen humanitaire doelen. Door hun producten te kopen draag jij hier dus ook aan bij!

Bezoek de website om ons mooie aanbod van natuurlijke beauty-, persoonlijke verzorging en home producten te bekijken.

Love & Sunshine,
Erin en Floor

Volg ons op voor meer Nourished Nederland op: Facebook & Instagram
Of neem een kijkje in de webshop of blog: Nourished Nederland