Evelien de Vries: “Mijn weg naar een miljoenenbedrijf”

“Daar stond ik dan, in Hengelo met een koffer vol producten. Over een paar uur moest ik in Den Haag en Wassenaar zijn. Ik kijk even in mijn agenda, maak vanuit de auto nog snel wat koude acquisitie calls en zet mijn navigatie aan. Op naar de volgende. Ondertussen bedenk ik me dat ik eigenlijk geen luxe, dure folders meer heb – dan maar improviseren. Ik hoop ook dat de potentiële klanten het niet door hebben dat ik converters gebruik aan de Engelse stekkers van mijn krul – en stijltangen.

Dit is negen jaar geleden. Ik was 21, of misschien nét 22. Inmiddels importeren we met mijn bedrijf MDV Europe beautymerken vanuit heel de wereld en leveren we aan de grootste en meest bekende namen in Europa, waaronder bijvoorbeeld Harrods en Douglas. De weg ernaar toe is net als de weg van Groningen naar Maastricht met een kofferbak vol producten: lang. In dit artikel deel ik een aantal van mijn lessen die me geholpen hebben tijdens de rit. Wellicht dat ze jou ook een duwtje in de juiste richting kunnen geven.

Passagiers

Op een gegeven moment ben je niet meer alleen op pad. Kies de juiste mensen voor de fase van je bedrijf. Voor startups wil je reisgenoten die echt van aanpakken weten, die mega allround zijn en natuurlijk bovenal, enthousiast. En voor latere fases heb je toch ook mensen nodig die goed kunnen structureren en managen. Vind mensen die jou en je bedrijf in de huidige fase complimenteren en sterker maken.

Gas geven

Dit lijkt wel heel voor de hand liggend, maar als je achter je gloednieuwe bureau gaat zitten afwachten, kom je er niet. Of nog erger, achter je bureau gaat zitten nadenken. Niet denken, maar doen. Gas geven (soms letterlijk en figuurlijk), doorgaan en dan, misschien nog belangrijker: doorzetten.

Navigeren

Om te weten waar je staat en waar je naartoe gaat: ken je cijfers. Wat verdien je per product of per uur? Wat zijn de kosten van je product of dienst? En verkoop je het wel voor de juiste prijs? Dit lijken simpele vragen maar veel ondernemers hebben te weinig inzicht in de cijfers. Als je wilt groeien zul je je moeten verdiepen in de kerncijfers van je bedrijf.

Bon Voyage! – Evenlien de Vries

De dertigjarige Evelien de Vries begon op jonge leeftijd met ondernemen. Ze bracht onder andere de bekende Beautyblender en Tweezerman naar Nederland, twee absolute beauty musthaves waar we niet meer zonder kunnen. Haar ondernemers avontuur begon allemaal bij een innovatieve krultang die ze voor haar 21e verjaardag kreeg, dit bleek niet zomaar een cadeau, het was de start van een miljoenenbedrijf. Met haar enthousiasme wist ze de krultang aan haar eigen kapper te verkopen. Evelien bestelde er 60, ging langs alle kapperszaken in Nederland en verkocht zo binnen no-time haar eerste voorraad. Toen is het balletje gaan rollen.

mdveurope.com