Archive Studio; van het eerste idee tot aan de Dutch Design Week
Ik ken Lynn Langeveld van mijn studie aan het Amsterdam Fashion Institute. Een gezellige periode, maar vooral een periode van hard werken en weinig vrije tijd. Toch heb ik Lynn altijd gevolgd en vind ik het bewonderenswaardig dat ze 6 jaar in het buitenland heeft gewoond om als kledingontwerper voor grote merken als H&M en Oysho te werken. Daarna besloot Lynn dat het tijd werd om zelf iets op te zetten en het helemaal anders te doen.
Een eigen productlijn opzetten van handgemaakt serviesgoed waarbij alle aandacht gericht is op de kwaliteit en duurzaamheid van de producten. Een belangrijke voorwaarde is dat alle producten gebruikt kunnen worden: geen onnodige accessoires, maar gebruiksvoorwerpen, welke dag na dag hun functie blijven vervullen.
Klein beginnen, langzaam groeien. Dat is de filosofie van het merk waar Lynn samen met haar partner Wouter de laatste 2 jaar vele avonduren aan heeft gespendeerd.
Lynn: “Wij bouwen onze series langzaam uit en ontwerpen in één stijl welke altijd te combineren blijft. De naam van deze onderneming? Archive Studio.”
Heel belangrijk is de blijvende relatie met de gebruiker van de producten. Het is niet nodig om in een keer een heel serviesgoed aan te schaffen. In plaats daarvan kan de consument langzaam meegroeien met de nieuwe ontwikkelingen van Archive Studio en blijven de producten ook lange tijd beschikbaar. Ik ben heel benieuwd naar het hele verhaal van Lynn!
Hoe zijn jullie begonnen?
“Wij wilden heel graag een productlijn neerzetten met onze eigen visie. Hierbij zijn duurzaamheid, kwaliteit en ambacht heel belangrijk.
Vaak zaten we ’s avonds op de bank te filosoferen over alle mogelijkheden. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en gekozen om serviesgoed te ontwikkelen. Het mooie van serviesgoed is dat duurzaamheid en design heel goed samenkomen. Immers gaat een goed serviesgoed jarenlang mee. Daarnaast heeft iedereen serviesgoed nodig en versterkt mooi keramiek een goed gerecht.”
Je weet wat je wilt en dan?
“De eerste stap is het vergaren van kennis en dat deden wij bij keramiste en designer Charlotte Kristensen uit Amsterdam. Zij leerde ons veel over de klei, de oven en het proces. Handgemaakte producten zijn altijd anders en het resultaat is nooit hetzelfde. Bij Charlotte zijn wij op het idee gekomen om producten te maken waar de mooie ruwe structuur van de klei behouden blijft op de buitenzijde van de producten. Met Charlotte hebben we heel veel experimenten gedaan om tot bepaalde kleurtonen te komen.”
En dan? Waar laat je zoiets produceren?
“Na het bepalen van de kleurtonen ben ik gaan tekenen. Borden, kommen en koppen. Wouter is op zoek gegaan naar leveranciers, maar in Europa was het moeilijk om geschikte fabrikanten te vinden. Wij waren ofwel veel te klein of de fabriek werkte met het laagwaardige aardewerk, wat eigenlijk niet geschikt is voor serviesgoed. Daarom zijn wij gaan zoeken in Zuidoost-Azië: de regio waar keramiek traditioneel al eeuwenlang wordt vervaardigd.
Nog steeds bleek het een uitdaging om de juiste leverancier te vinden. We hebben bij verschillende leveranciers geïnvesteerd in mallen, maar soms kregen we de meest bizarre samples toegestuurd. Daar werden we af en toe best moedeloos van.
Met veel geluk en dankzij een ontwikkelingsprogramma van de Vietnamese overheid hebben wij de huidige leverancier leren kennen.
Waarom wilden jullie wel met deze leverancier samenwerken?
“Bij deze kleine werkplaats in het noorden van Vietnam ligt ambacht nog ten grondslag aan de productie. De gehele collectie wordt met de hand vervaardigd. Wij hebben de leverancier begin dit jaar zelf bezocht en hebben gezien met hoeveel toewijding en zorg de producten worden gemaakt.
Omdat het vervaardigen van deze producten de lokale economie bevorderd worden wij bovendien gesteund door de EU en zijn wij vrijgesteld van kosten voor invoer. Dat voelde veel beter dan samenwerken met een massa producent, zoals je die veel in China vindt.”
Wat spannend allemaal! Wanneer kreeg je de eerste collectie binnen?
“Op 21 juni 2018 was het eindelijk zo ver! De eerste producten kwamen binnen in de haven van Rotterdam. Dat was ook het moment voor ons beiden om onze banen op te zeggen. Dat gaf natuurlijk wel wat spanning omdat de zekerheid en vaste inkomens daarmee wegvielen. Maar we vinden ook dat je altijd 100% ergens voor moet gaan.
En hoe gaat de verkoop?
“Het eerste resultaat is er. Inmiddels zijn onze producten in verschillende winkels verkrijgbaar in Nederland en daarbuiten. Niet zomaar elke winkel verkoopt onze producten. Wij werken alleen samen met winkels die toonaangevend zijn in design en duurzaamheid. Zo zijn onze producten o.a. verkrijgbaar bij Hutspot, The Fine Store, WOW Duurzaam Design en Pistache. Ook zijn de producten verkrijgbaar via onze webshop.”
Daarnaast hebben we met veel succes deelgenomen aan beurzen zoals Showup en VT wonen & design. Daar hebben wij de bevestiging gekregen dat onze producten ook aanslaan bij een groter publiek.
Waar wij ontzettend trots op zijn is dat ons servies gebruikt gaat worden op het prestigieuze diner van Naresh Ramdjas tijdens de Dutch Design Week 2018.”
Omschrijf jouw stijl in drie woorden
“Minimalistisch, puur en relevant.”
Voor meer informatie zie archivestudio.nl of volg Archive op instagram via archivestudio.amsterdam