Wild Atlantic Way road trip

Ierland stond hoog op mijn must visit lijst en dan met name omdat je er zo mooi rond kunt rijden. Road trippen 2.0 en dat niet ver van huis. In nog geen twee uur vliegen sta je op Dublin waar er bij Enterprise een auto op ons staat te wachten. Ierland… het platteland, de Country Houses, de whiskey en wilde stranden waar je niemand tegenkomt. Hoeveel zin kun je hebben in een road trip van vijf dagen? Enorm veel! Overal hebben we aan gedacht: van regenjassen tot weelderige jurken. Want het weer in Ierland doet wat het wil, dus doen wij dat ook!

Om te beginnen rijden we links en dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Went snel. Al moet je niet teveel uit het raam loeren naar het mooie oneindige landschap.

Temple House – Sligo
De eerste bestemming is een romantisch Country House in de middle of nowhere in de omgeving van Sligo. Temple House. Onze navigatie rijdt ons in een ruk naar deze bijzondere plek waar we arriveren in de regen. Het laatste stuk rijden we over een ellenlange oprijlaan tussen de schapen en opeens doemt daar een enorm imposant gebouw in de verte op. Mooi. We hebben het gevonden. We laden de koffers uit en manoeuvreren ons richting de ingang van het gebouw. Twee keer bellen staat er op de voordeur… in spanning wachten we tot de deur van onze eerste plattelands locatie open gaat. En dan worden al onze verwachtingen overtroffen: een rij laarzen staat bij de voordeur in de gigantische hal opgesteld, er hangt een reusachtige kroonluchter en aan de muur zien we verschillende opgezette dieren. De land lord en gastheer neemt ons mee naar de vertrekken waar de tijd heeft stilgestaan. Via een klassiek trappenhuis – is this real? – bereiken we de eerste verdieping.

temple house entree

Roderick Perceval, de alleraardigste gastheer woont al heel zijn leven in dit mooie Country House en kent de geschiedenis als geen ander. We mogen kiezen in welke kamer we slapen en volgen hem naar de woonkamer met gebloemde roze banken en een knisperende open haard. Een fles prosecco plopt open en we nippen tevreden aan het eerste drankje in Ierland. Dit is precies het romantische hotel waar we op gehoopt hadden. Tot de spookverhalen komen… want het schijnt dat er gasten zijn weggevlucht omdat het ‘haunted‘ zou zijn. Ik ben benieuwd of ik vanavond een oog dichtdoe in mijn hemelse hemelbed.

temple house0

Om half acht wordt het diner geserveerd in de eetkamer. Er slapen vier andere gasten in het landhuis en tijdens het diner deel je de gigantische mahonie houten tafel tussen portretten van de oorspronkelijke bewoners. Als royalty voelden we ons toen het eten opgediend werd. Man. Er wordt gekookt hier… niet. normaal. lekker. Wijn bestel je per fles en drink je uit kristallen glazen. Met het zilverwerk lepelen we de voortreffelijk opgediende asperges, lam en het chocolade desert naar binnen. Door de wijn val ik als een blok in slaap en heb ik geen last van geesten. Veilig om te boeken dus! En dat doe je hier.

temple house diner

DAG 2

Knockarea Mountain
In Ierland doe je er verstandig aan om wandelschoenen mee te nemen en wandelen is precies wat wij gaan doen. Wandelen. De eerste tocht brengt ons naar het topje van de Knocknarea Mountain vlakbij het centrum van Sligo en in de buurt van Strandhill. Het klimwerk valt mee en het uitzicht is mooi. Na een uur tot anderhalf uur – ligt aan je tempo – sta je weer beneden en heb je honger. Althans, wij hadden honger. Gelukkig is het niet ver rijden naar Strandhill waar we een fijne lunchplek vinden.

Shells Café – Strandhill
Om eerlijk te zijn, is het in Ierland niet eenvoudig om met een voedselallergie rond te reizen. Plantaardige melk hebben ze lang niet overal en glutenvrij is nog niet overal verkrijgbaar. Wel bij Shells Cafe, daar hebben ze voor iedereen wat lekkers. Zo gezond of ongezond als je het zelf maakt. Wij beginnen gezond, met een verse juice en bestellen vervolgens een Thaise calamaris salade om je bord bij af te likken. Bij het café zit ook een shop waar je lekkers en goodies kunt kopen voor onderweg.

shells ireland

VOYA zeewier bad
Toevallig zien we VOYA naast het Shells Café en hier blijkt men heerlijk in zeewier te kunnen badderen. If we only knew, dan waren we er zéker ingedoken. Helaas moeten we door maar deze tip moest gedeeld al is het niet uit eigen ervaring.

Eithna’s by the sea
En we rijden door… naar Eitna’s by the sea omdat er in die omgeving mooie stranden zijn en je bij Eitna’s de lekkerste oesters en mosselen kunt eten. De mosselen in een romige wit wijnsausje zijn goddelijk en je hebt een short nodig om ze zonder knoeien te eten. Gelukkig wordt dat voor je geregeld.

eithnas

Harveys Point Hotel
Na een wondermooie rit door verschillende Ierse landschappen arriveren we bij Harveys Point hotel, meerdere malen bekroond tot beste hotel van Ierland. We gaan het meemaken. Op het moment dat wij arriveren vindt er een miss Donegal verkiezing plaats waardoor de andere gasten in het hotel er een tikkeltje ordinairder uitziet dan je zou verwachten. Een groot contrast met het sjieke en beleefde personeel bedenk ik me terwijl we naar de kamer worden gebracht. En wat voor een kamer, deze kamer is groter dan menig huis in Amsterdam! Uit de badkamer met jacuzzi klinkt klassieke muziek en in de keuken staat een bordje vol petit fours. Iedere hoek in de hotelkamer levert weer een nieuwe oeh en aah op… tijd om even bij te komen voordat we wéér gaan dineren.

harveys point

Terwijl we ons richting het restaurant begeven komen we enkele opgedofte dames tegen die vanavond allemaal de misverkiezing willen winnen. Het restaurant zit er vol mee! Hilarisch wel. We bestellen een Sauvignon uit Marlborough (Nieuw Zeeland) en vermaken ons kostelijk terwijl we wachten op de voor- en hoofdgerechten. Iets met vis, het ziet er lekker uit, smaakt goed maar er is niks zo goddelijk als de rijdende kaaskar! Doe mij alles maar alstublieft!

DAG 3

Het ontbijt bij Harveys Point Hotel is uitgebreid en ze hebben soya in plaats van melk en glutenvrije opties. Ik neem buttermilk pancakes en na het ontbijt verkennen we de groene omgeving en het gigantische meer bij het hotel. Tip: dit is een mooie spot voor magische foto’s. Voor de lunch rijden we door naar het Lough Eske Castle.

View at Harveys Point hotel

Lough Eske Castle – Donegal
Lough Eske Castle is het enige kasteel en hotel met 5 sterren in de omgeving van Donegal. U snapt, daar willen wij heen. Al is het maar om even te lunchen en de sfeer te proeven. Het Ierse kasteelleven bevalt ons wel en we ploffen in de grote leren fauteuils. Op de kaart zien we een lobster roll, daar hoeven we niet moeilijk over te doen: komt u maar. Na de lunch krijg ik een rondleiding in het kasteel en ook hier schijnt het te spoken. Onlangs is er nog een medium op bezoek geweest… wellicht is het iemand van de Titanic? Want in de kelder hangen allemaal foto’s van priester Francis Brown himself, een van de aanwezige op de Titanic. Omdat andere priesters hem afraden om verder richting Amerika te reizen, is hij aan land gegaan en niet helemaal naar Amerika gereisd. Zijn wonderbaarlijke redding want anders was hij met de Titanic gezonken. Boek hier je kamer!

lough eske castle

Slieve League Cliffs
Niet te missen: de majestueuze Slieve League Cliffs die tot de hoogste zeekliffen in Europa behoren. Vanaf het hoogste punt is de afstand tot de Atlantische Oceaan meer dan 600 meter! De mooie rit naar de kliffen, het uitzicht bij de kliffen en de resten van een klooster maken het een unieke ervaring. Bovendien zijn de Slieve League Cliffs stukken minder toeristisch dan de bekendere Cliffs of Moher die misschien zelfs minder indrukwekkend zijn.

Sleeve league cliffs

An Caislean Oir – Donegal
We slapen de komende nacht in een hotel dat gerund wordt door een familie. Verwacht geen hotel in een hip jasje met onnodige luxe, dit is een hotel op z’n Iers. Een plek waar je eet met de locals (het restaurant is enorm populair) en aansluitend een whiskey drinkt in de pub. Het restaurant waar we dineren is prima, de wijn is lekker en de porties zijn groot. Ik drink er zelfs een After-eight Espresso Martini! In het weekend is An Caislean Oir the place to be voor de lokale bewoners en dat je er na een gezellige avond je hoofd op een kussen kunt laten rusten is fijn. Zo rol je na een gezellige Ierse pub-avond met traditionele Ierse live muziek zo je bed in. Het ontbijt vind ik persoonlijk wat summier maar dat heeft zeker ook te maken met mijn smaak. Ik blief in de vroege ochtend nog geen gebakken eieren, worstjes en andere zware gerechten. Er is niet veel keus dus begin in de dag met een mini-croissant, bakje thee en wat fruit.

Restaurant in Caisleain Oir Hotel

hotel caisleain oir

DAG 4

Vandaag hebben wij onze zinnen gezet op drie mooie plekken: Carrickfinn Beach, Glenveagh National Park en Fanad Head Lighthouse. De eerste stop is het strand waar we meteen tussen de rotsen poseren voor een foto. Zo mooi is het! Pal naast het vliegveld, dat dan weer wel. Voor vliegtuig spotters is deze plek dan ook ideaal! Er komen donkere wolken aan dus rijden we door naar Glenveagh National Park, een nationaal park met een oneindige wildernis, rotsen, meren, rivieren, watervallen en midden in het park een kasteel met fantastische tuinen en een adembenemend uitzicht. Je kunt richting het kasteel wandelen maar gezien de tijd die we hebben nemen wij een shuttle bus.

Fanad Lighthouse en Carrickfinn Beach

glenveagh national park

Glenveagh national park

We lunchen bij de Thyme Out Tea Room: er is veel (heel veel, o zo veel) heerlijks om van te genieten. Denk scones, sandwiches en ook de allerlekkerste en vooral grote stukken taart.

Thyme Out Tea Room

Al de hele reis verheugen we ons op het laatste hotel. Goede verhalen gehoord. Mooie foto’s gezien. We rijden er met gierende banden heen en we hadden niet anders verwacht dan dat er een gigantisch Country House tevoorschijn zou komen. Ja, mooi is het zeker! Romantisch ook. Binnen klopt alles precies, man wat een weelde! Klassiek én quirky. Er zijn maar liefst drie zitkamers waar gebloemde gordijnen feilloos aansluiten bij de al net zo’n gebloemde banken. Eerst maar eens even de kamer checken: we aanschouwen een blauw bad met pootjes vol met schuimend warm water én een open haard. Mooi dus dat we hier slapen!