Wanneer heb je eigenlijk recht op vergoeding bij vertraging?

Heerlijk hoor al die goedkope vluchten naar de mooiste uithoeken van de wereld. Maar helaas komt het ook nog wel eens voor dat we ernstige vertraging oplopen. Of erger nog; een aansluitende vlucht missen. Hoe werkt dat dan precies? Wanneer heb je eigenlijk recht op een vergoeding? Wij zochten het voor je uit.

We hebben het allemaal wel een keertje meegemaakt, vertraging! Gelukkig is het vaak niet erger dan een uurtje, max twee. Maar wellicht ben jij ook wel een van de pechvogels die langer dan vier uur heeft moeten wachten. Of erger nog, door vertraging je aansluitende vlucht hebben moeten missen!

Wellicht heb je op Schiphol de affiches al zien hangen, over je rechten bij vertraging. Daar wil je natuurlijk liever niet aandenken als je de gate binnen stapt, maar het is toch altijd fijn om te weten wat je rechten eigenlijk zijn bij zo’n tegenslag. Vandaar dat wij de feiten even voor je op een rijtje hebben gezet.

Je komt in aanmerking voor vergoeding als:

  • Je vlucht langer dan 4 uur is vertraagd;
  • Je geweigerd bent op een vlucht (tenzij je hier zelf aanleiding tot hebt gegeven);
  • Je vlucht is overboekt en jij niet mee mag;
  • Je vlucht binnen twee weken voor vertrek geannuleerd is;
  • Je door vertraging je aansluitende vlucht hebt gemist.

De hoogte van de vergoeding hangt af van het aantal kilometers van je vlucht. Dus als je naar Spanje zou vliegen zou de vergoeding lager zijn dan bijvoorbeeld naar Bali. Gemiddeld kan je rekenen op een vergoeding tussen de €250,- en €600,-.

Er zijn meerdere instanties die je kunnen helpen om een claim in te dienen. Claimingo is bijvoorbeeld een bekende organisatie die al zo’n 3000 claims heeft behandeld, sinds hun start in december.

Laten we hopen dat je de hulp van Claimingo voorlopig niet nodig hebt, maar je gaat nu in ieder geval wel lekker voorbereid op reis. En voorbereiding schijnt het halve werk te zijn 😉

Bron:
Claimingo

Lees ook: Zo bereid je een citytrip voor