Waarom zitten er zoveel klagers op het internet?

Het internet is oneindig en staat bomvol positiviteit. Mensen delen persoonlijke verhalen, adembenemende foto’s en tweedehands spullen. Online bouw je een flink netwerk op, vind je nieuwe hobbies en passies. Je bent altijd en overal verbonden met geliefden en ook op carrière gebied zijn de mogelijkheden oneindig.

Maar we zijn ons ook bewust van de donkere kant die het internet heeft, de kant van haat en vooroordelen. Gemene berichten van anonieme komaf. Misbruik van andermans foto’s of gegevens, seksuele intimidatie, stalking en grof taalgebruik. Name it, het gebeurt.

Socianality: welke persoonlijkheid heb jij als het op berichten sturen aankomt?

Tussen het positieve en het negatieve in zit nog een grijs gebied, iets waar we niet zoveel over praten. Misschien omdat het niet de moeite waard is? Ik heb het namelijk over de klagers. Mensen die áltijd een negatieve opmerking onder een bericht moeten plaatsen. Consumenten die nooit tevree zijn met een product en niet ophouden met hierover te klagen. Bedrijven weten dit en hebben personeel om mopperkonten te kalmeren. Bloggers daarentegen moeten het zelf oplossen. Soms zijn klachten heus wel terecht, maar het is nooit leuk. Vaak hebben deze berichten een negatieve lading, en je kunt onvree ook op een positievere manier uiten. Maar dat gebeurt niet.

Klaagvolk
Het schijnt zelfs dat Nederlanders als klaagvolk worden bestempeld. Ze gebruiken maar al te graag blogs, forums en websites om hun ongenoegen te uiten over van alles en nog wat. Massaal schrijven ze frustraties van zich af, het internet is een uitlaatklep. Gedreven delen ze hun woede met de rest van de wereld, maar man o man, wat moet dat een tijd kosten? Heeft deze ‘catharsis’ (interne psychologische druk verminderen) überhaupt zin? Het antwoord is: nee. Want door jouw negatieve gedachten op een openbare plek te delen, blijven ze fris in het geheugen zitten. Je blijft constant met dezelfde negatieve gedachtes bezig en daar schiet niemand iets mee op. Vooral als klagers reacties krijgen, wordt het vuurtje aangewakkerd. Maar probeer ze maar eens te bellen. Dan zijn ze nimmer thuis.

Negeren is de beste oplossing
Je kunt ervoor kiezen om met klagers in discussie te gaan, dit levert flink wat drama op. Zeker als de negatieve comments nergens op slaan, komen ze vaak van mensen die niks beters te doen hebben. Ofwel: ze zitten de hele dag stand-by om aan te vallen. Liever blijf je daar uit de buurt, want het zijn pitbulls. Negeren is de beste optie, want zonder aandacht is er niks meer aan.

Lees ook: 11 redenen waarom je vrouwen die zwart dragen totaal niet moet onderschatten.