Dit is waarom dierproefvrij in sommige gevallen misleidend is

Heb jij wel eens cosmetica gekocht omdat deze dierproefvrij schijnt te zij? Wij wel. Toch is er een dikke kans dat diezelfde producten wél dieronvriendelijk zijn. In Europa zijn dierproeven verboden maar wereldwijd is dit nog niet het geval. Bedrijven weten dat consumenten steeds bewuster kopen en liever niet kiezen voor dierenleed. Helaas wordt ‘dierproefvrij’ om deze reden vaak gebruikt als marketingterm.

Winst wordt verkozen boven ethiek en als de halve waarheid ervoor zorgt dat er meer producten verkocht worden dan kiezen bedrijven daar al snel voor. Als er ‘dierproefvrij’ op een label staat klopt dit in negen van de tien gevallen niet helemaal.

1. Het eindproduct
Het eindproduct is het fysieke product wat uiteindelijk in de schappen ligt. Deze producten werden vroeger bijna áltijd op dieren getest, tegenwoordig gebeurt dit gelukkig zelden. Er zijn producten die daarom op hun label zetten: eindproduct is dierproefvrij. Dit betekent niet dat er geen dierenleed aan te pas is gekomen. Toch is het eerlijker om dit eerste op een label te zetten dan helemaal dierproefvrij.

2. De ingrediënten
Een eindproduct bevat in de meeste gevallen tal van ingrediënten, waarvan sommige op dieren getest zijn. Als de ingrediënten in het product al getest zijn, hoeft het eindproduct niet getest te worden. Dit maakt het eindproduct alles behalve dierproefvrij. Cosmetica bedrijven verzamelen hun ingrediënten vaak bij meerdere leveranciers en alleen als geen enkele leverancier de ingrediënten op dieren test, is het product dierproefvrij.

3. Bekijk het grotere geheel
Dan zijn er nog merken die hun producten niet op dieren testen. In Europa. Want in China kunnen dezelfde bedrijven flink knaken verdienen aangezien dit de snelst groeiende markt is als we over cosmetica praten. Helaas is het in China verplicht dat producten eerst op dieren worden getest, dit geldt ook voor cosmetica uit het buitenland. Veel merken die voorheen dierproefvrij waren, laten hun producten nu weer op dieren testen om maar in China te kunnen verkopen. Zonde en niet helemaal eerlijk. Als een merk waar dan ook ter wereld dierenleed veroorzaakt is het niet dierproefvrij. Een deel van het bedrijf financiert deze praktijken namelijk wel.

Als we het hebben over dierproefvrije cosmetica praten we dus over bedrijven die zelf niet testen op dieren, geen ingrediënten gebruiken die getest zijn op dieren en nul producten verkopen in China of dierenproeven elders in het bedrijf financieren.

Lees ook: volgens deze vlogger is plastische chirurgie nergens voor nodig.