The struggle is real: hoe bemachtig je zonder veel volgers een toffe job

Steeds vaker hoor ik om mij heen dat mensen met veel volgers op Social Media worden benaderd voor de meest gewilde banen. Logisch want zo’n bedrijf heeft er via de influencer een hele hoop fans bij. Maar wat als iemand gewoon ouderwets goed is is z’n vak en niet veel volgers heeft? Telt hij of zij dan niet meer mee in de nieuwerwetse wereld?

Blijkbaar niet. Zo vertelde een fotograaf mij in het geniep dat ze amper nog klussen kreeg alleen maar omdat haar Instagram account de 10k nog niet had aangetikt. In haar geval koos de klant toch liever voor een andere fotograaf met meer volgers. Haar werk werd niet eens goed onder de loep genomen. Blijkbaar betekent het hebben van weinig volgers dat jouw werk niet in de smaakt valt bij een grote groep mensen. Onzin natuurlijk want creativiteit is iets anders dan online activiteit.

Instafamous
Uiteindelijk is de fotograaf bezweken onder de druk en heeft ze haar ziel aan de duivel verkocht, ofwel: volgers gekocht. Want Instafamous zijn blijkt belangrijker dan authenticiteit. Niet perse omdat je dit zelf zo belangrijk vindt, maar omdat je anders geen klus meer krijgt. Uiteindelijk brengen deze klussen wél brood op de plank en rol je van de ene job in de andere. Stilstaan is voor een zelfstandig ondernemer geen optie en als die 9k extra volgers voor werk zorgen is de keuze zo gemaakt.

Zal het tij keren?
Niet alleen fotografen maar ook stylisten, visagisten, muzikanten en een hoop andere creatievelingen krijgen te maken met een enorme Instapressure. De druk om online te presteren is zo groot. Ge wilt het niet maar moet het wel. Is dit dan écht de manier om aan de bak te komen? Misschien wel voor bepaalde vakgebieden, daar kan het zelfs een must zijn. Als je beroemd wilt worden, moet je fans hebben. Maar als je zelf op de achtergrond wilt blijven, waarom moet je jezelf dan f*cking hard promoten? Dat voelt onnatuurlijk. Uiteindelijk denk ik dat je dicht bij jezelf moet blijven. Niet alles draait om online en het is altijd beter om authentiek te blijven. Er komt een tijd dat ook merken dit gaan inzien. Dat ze niet kiezen voor de grote aantallen maar voor de echtheid van een persoon. Want geloof mij: er wordt wat afgekocht om merken tevree te houden. De volgers en likes gaan als zoete broodjes over de toonbank om de gemoederen te sussen. En de marketeers die zelf geen kaas gegeten hebben van het Social Media circus vinden het wel goed zo. Cijfers liegen niet toch? Nee. De foto’s, je werk, jouw visie en jouw woorden liegen niet.

Social Media is je nieuwe portfolio
Voordat je ergens binnenkomt kun je er van uit gaan dat een bedrijf je checkt op Social Media, zorg er daarom voor dat het er keurig en vooral persoonlijk uitziet. Wat wil je bereiken? En wat moet je daarvoor uitstralen? Het is nu eenmaal zo dat er steeds meer online gebeurt en dit gaat alleen maar meer worden. De nieuwe generatie is al stukken handiger dan wij en zetten hele andere tools in om bij een bedrijf binnen te komen. Een videosollicitatie? Ik stuurde gewoon brieven. In slechts een paar jaar tijd is de hele manier van solliciteren bij een bedrijf verandert. Of je nu wilt of niet: je kunt niet achterblijven. Het leven verandert en je ontkomt er bijna niet aan om mee te veranderen. Laat deze verandering wel op een natuurlijke manier plaatsvinden en doe geen dingen waar je zelf niet achter staat. Verkoop je ziel niet aan de duivel en blijf nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden.