Temmen van het brein en zijn gedachten

Heb je ook het gevoel dat je in deze tijd alles probeert te begrijpen en niks meer begrijpt? Merk je op dat je hierdoor veel aan het oordelen bent? Kost dit je energie of ervaar je minder tevredenheid en daardoor ook minder geluk? We denken en vinden veel. Ons brein met gedachten staat continu aan. Logisch want onze gedachten zijn op zoek naar antwoorden en controle. Stiekem hebben we daardoor helemaal geen rust en voelen we ons minder tevreden. Loslaten van gedachten kan heel helpend zijn om op dieper niveau te rusten en geluk te ervaren.

Hoe doe je dat? Met hulp van mindfulness, oftewel aandacht- en ontspanningsbeoefening, help je jouw brein met al zijn gedachten te temmen. Wanneer je mindfulness beoefent train je gedachten los te laten om meer aanwezig te zijn in het ‘hier en nu’ en bij ‘jezelf’. Wanneer we bereid zijn om te onderzoeken hoe ons brein werkt en door regelmatig te oefenen zal je de ruimte van bewustzijn, ontspanning en geluk ontmoeten.


‘De kracht en het effect van mindfulness zit hem in de herhaling’ – Mindtrainers

Wanneer je start met de aandacht te trainen, zal je je in het begin juist meer bewust worden van je gedachten en het dus drukker krijgen. Schrik daar niet van, dat hoort erbij. Kijk uit dat je jezelf niet straft of frustreert op het moment dat je afgeleid bent, dan creëer je alleen maar weer meer gedachten. De aandacht trainen gaat vriendelijk, met geduld en zonder iets te willen bereiken. De kracht en het effect zit hem in de herhaling.

In mindfulness is er de herhaling van:
• Je aandacht richten;
• Opmerken dat je bent afgeleid;
• Zonder oordeel hierover je aandacht opnieuw richten en dan opnieuw beginnen.

Maak het dus niet te groot en zie de uitdaging van, en het plezier in het beoefenen. Gebruik hiervoor de mindfulness audiobegeleiding: De aandacht trainen
Veel succes met oefenen!
Mindtrainers.nl