Deze karaktertrek maakt je een beter persoon

Iedereen op deze wereld wil gehoord worden en daarom is social media zo populair, daar heeft namelijk iedereen een plekje in de spotlights. Mensen willen gedachtes delen en daar feedback op krijgen. Dat gezegd, is dat laatste eigenlijk helemaal niet vanzelfsprekend, want de meeste mensen falen als het om luisteren gaat. Ik ook. Eigenlijk zijn we allemaal regelmatig afgeleid op momenten dat we moeten luisteren en focussen we ons meer op het antwoord dat we gaan geven in plaatst van op het verhaal dat iemand anders vertelt. Terwijl spreken is zilver maar luisteren is goud.

Omschrijf wat je hoort
Omdat veel mensen wachten op hun beurt om te praten, missen ze belangrijke stukken tekst van wat iemand anders vertelt. Voordat je met een antwoord komt, is het verstandig om kort samen te vatten wat je zojuist gehoord hebt. Op deze manier voelt de ander zich gehoord en neem jij goed in je op wat de ander precies probeert duidelijk te maken voordat je direct je zegje klaar hebt.

Toon begrip voordat je met een oplossing komt
Als jij je problemen deelt, zijn oplossingen niet altijd het eerste wat je wilt horen. Een beetje begrip kan ook geen kwaad! Over oplossingen heeft iedereen nagedacht maar waar jij op hoopt is empathie. Dus voordat je zegt: “dit is toch geen probleem? Je kunt het zo aanpakken.” Probeer eens te antwoorden met: “Ik begrijp je probleem en misschien heb ik wel een idee hoe je dit op kunt lossen… als je daar voor open staat, let me know!“.

Weersta de verleiding om te onderbreken
Als je in gesprek bent, is de verleiding groot om meteen te reageren op alles wat je hoort. Logisch maar het is niet netjes om iemand af te kappen die nog aan het woord is. Hoe graag je ook jouw zegje wilt doen, wacht daar maar even mee. Laat een ander uitpraten en jouw tijd op te spreken komt heus wel.

Stel vragen
Deze tactiek zorgt ervoor dat een ander zich écht gehoord voelt. Als iemand jou veel vragen stelt, voel je je toch ook gevleid? Bovendien zorgt vragen stellen ervoor dat de ander ook meer terug vraagt en op deze manier worden gesprekken diepgaander.

Oordeel niet
Niet alles is zwart of wit, er bestaat ook nog zoiets als grijs. Veel mensen vinden het moeilijk om grijs te zijn, toch is grijs he-le-maal niet verkeerd. Natuurlijk heeft iedereen een andere mening over bepaalde onderwerpen, dit betekent niet dat je verschillende meningen moet veroordelen. Knoop goed in je oren dat je niet alles kunt begrijpen en dat iedereen dingen op z’n eigen manier doet. Negatieve kritiek is niet per se nodig als je het ergens niet mee eens bent want ook dan kun je gewoon luisteren en begrip tonen voor andermans gedachtegang.

Is het afdwingen van succes een goed ding?