Interview: met Loes Daniels die duurzame cadeaus geven mogelijk maakt

Loes Daniels maakte een switch van corporate naar start-up en zette drie jaar geleden Hotelgift in de markt. Hotelgift is hét cadeau voor wie ook gelooft in de trend waarin ervaringen boven bezittingen gaan. Een mooie gedachte die nu met gemak werkelijkheid wordt. Via een personalized gift card geef jij namelijk een fijne hotelovernachting aan iemand die jij wel een nachtje weg gunt. Een mooi cadeau en wij zijn nieuwsgierig naar het verhaal achter dit mooie initiatief.

1. Waar werkte je voorheen?
“Ik heb drie jaar bij Deloitte gewerkt als Strategy Consultant en daarna nog twee jaar als Consultant Operational Transaction Services bij EY.”

2. En toen begon het te kriebelen?
“Klopt, tijdens mijn studie kriebelde het al om te gaan ondernemen, maar ik wilde eerst nog ervaring opdoen in het bedrijfsleven. Consulting was de perfecte eerste baan om in relatief korte tijd veel bedrijven van binnen te zien. Ik zag hoe het wel én hoe het niet moet. Ik heb hier erg veel geleerd en mooie ervaringen opgedaan, maar het is niet te vergelijken met zelf ondernemen. Zowel tijdens mijn studie als daarna was ik veel bezig met reizen en nieuwe bestemmingen ontdekken. Ik besefte me dat er nog geen hotel cadeaukaart was die de ontvanger de complete vrijheid geeft om een hotel waar dan ook ter wereld te boeken; toen is het idee voor Hotelgift ontstaan.”

3. Heb je iets met hotels?
“Ik vind het heerlijk om nieuwe plekken en nieuwe hotels te ontdekken. Ik geniet zowel van kleine karakteristieke boetiek hotels als luxe vijf sterren hotels, ieder hotel heeft zijn eigen charme. Naar mijn mening is een hotel de perfecte uitvalsbasis om tot rust te komen na een dag vol nieuwe indrukken op een nieuwe bestemming.”

4. Reis je veel?
“Momenteel reis ik minder dan ik graag zou willen. Voor Hotelgift ben ik de laatste tijd grotendeels in Amsterdam. Ik probeer wel meerdere keren per jaar een lang weekend weg te gaan en minimaal één grote reis per jaar te maken.”

5. Noem eens één hotel waarvan je hoopt dat je deze volgend jaar in de pocket hebt?
“Er is momenteel niet perse één hotel welke ik nog aan het assortiment zou willen toevoegen. We hebben nu 110.000 hotels wereldwijd en een goede coverage. Wel wil ik ons aanbod graag nog vergroten naar een aantal hotels in ‘the middle of nowhere’. Het aanbod is nu grotendeels in de grotere steden en het lijkt me leuk om bijvoorbeeld een aantal kastelen of landgoederen op mooie locaties toe te voegen.”

6. Beschrijf eens wat je hebt gedaan om te komen waar je nu staat?
“Om te staan waar ik vandaag sta heb ik met name hard moeten werken én moeten doorzetten. Het idee hebben is een, maar de executie is waar het uiteindelijk om draait. Ik startte drie jaar geleden met het toetsen van mijn idee bij vrienden en familie, na positieve reacties heb ik een business plan geschreven en vanuit daar ben ik begonnen. Het heeft bijna een jaar gekost voordat de eerste website daadwerkelijk live was.”

7. Heb je wel eens gefaald?
“Zeker. Enkele weken geleden nog – Hotelgift liep goed en ik heb vanuit de ‘ivoren toren’ besloten om een totaal nieuw ontwerp voor de website live te zetten waarna de omzet halveerde. Hier hebben we met het team maanden naar toe gewerkt om vervolgens een negatief resultaat te zien. Dit voelde voor mij echt als falen en heeft me weer met beide benen op de grond te zetten om iets dat werkt niet zomaar 180 graden te wijzigen, maar met kleine stapjes te testen wat wel of niet werkt. Na een aantal wijzigingen zitten we gelukkig weer op het oude niveau.”

8. Waar sta je over drie jaar?
“Hotelgift is de afgelopen drie jaar hard gegroeid en ik hoop deze stijgende lijn vast te houden. Daarnaast dient onze naamsbekendheid te groeien zodat mensen meer ervaringen cadeau gaan geven in plaats van materiële spullen. Ook zijn we bezig met nieuwe concepten zoals bijvoorbeeld Flightgiftcard, een gift card voor vluchten, ik hoop dat deze concepten dan ook succesvol in de markt staan. Privé hoop ik over drie jaar nog steeds in Amsterdam te wonen, te genieten van het leven en nog meer van de wereld te zien. Zuid-Amerika staat hoog op mijn lijstje.”

9. Loes in drie woorden
“Ambitieus, enthousiast, nieuwsgierig.”

Hotelgift is hét cadeau voor wie ook gelooft in de trend waarin ervaringen boven bezittingen gaan. Via een personalized gift card geef jij namelijk met het grootste gemak een fijne hotelovernachting in een van de 110.000 hotels, verspreid over 170 landen, cadeau. Is jouw beste vriendin jarig, zijn je ouders 25 jaar getrouwd of neemt die dierbare collega afscheid? Met een Hotelgiftcard zit je altijd goed en geef je een mooie herinnering! Jij bepaalt de hoogte en het thema van de gift card, de ontvanger kiest vervolgens zijn of haar favoriete hotel en bestemming. Wedden dat er over jouw cadeau nog jaren wordt nagepraat!