Interview: met Jolanda Sadni Ziane General Manager van INK Hotel Amsterdam

Een carrière in de hotellerie. Het lijkt soms een glamoureus bestaan maar het is keihard werken. Vrouwen vertegenwoordigen een groot aantal studenten op hotelscholen en zijn ambitieuzer dan ooit. Toch blijft het lastig om hoger op de ladder te klimmen. De meeste vrouwen hebben in de hotelindustrie meer moeite om een leidinggevende of strategische functie t bemachtigen. In 2019 bleek nog dat slechts 5% van de totale CEO’s in de hotelindustrie vrouw is terwijl ongeveer 60 tot 79 procent van het totale aantal werknemers vrouw is. Het is tijd voor meer gendergelijkheid in de hotellerie en daarom gaan wij in gesprek met Jolanda Sadni Ziane, General Manager van INK hotel Amsterdam. Want: women support women right? Deze handige tips helpen je wellicht om jouw droombaan te bemachtigen.

Hoe ben je opgeklommen tot manager van INK Hotel?
“Mijn allereerste bijbaantje was in de horeca, in de keuken van een restaurant, en ik ben nooit meer weggegaan. Op 25-jarige leeftijd vertrok ik uit Nederland voor een zomerbaan van 6 maanden in een hotel. In die 6 maanden besefte ik dat ik blij werd van de hotellerie en werken met andere culturen, dus dit ben ik blijven doen. Er kwam steeds een nieuwe uitdaging op mijn pad in een nieuw land, dus de geplande 6 maanden buitenland zijn uiteindelijk 28 jaar geworden. In deze 28 jaar ben ik 31 keer verhuisd en heb ik in 8 landen gewoond, waaronder Mauritius, Marokko, Frankrijk, Mexico en Amerika. Tijdens deze 28 jaar heb ik onder andere gewerkt voor Hilton, Disneyland en Sheraton, in ongeveer iedere denkbare functie binnen een hotel. Letterlijk de ladder beklommen dus. Ruim tien jaar geleden werd ik voor het eerst General Manager van een hotel, in Fez (Marokko). Daarna ben ik General Manager van verschillende luxury hotels binnen Accor geweest, sinds 4 jaar bij INK Hotel Amsterdam – MGallery.”

Wat is het meest dankbare aan jouw vak?
“Iedere dag werken met mensen. Hotelgasten uiteraard, maar ook het team. Zij zijn het belangrijkste van alles. Probeer maar eens met 1 hand te klappen. Zonder team, geen hotel. Zij brengen het verhaal, het hotel tot leven, creëren het thuisgevoel. Het vieren van successen, mensen zien groeien, samen uitdagingen oplossen, dat geeft iedere dag ontzettend veel voldoening.”

Wanneer denk je: en nu is het klaar?
“Op het moment dat ik geen toegevoegde waarde meer heb in een hotel is het tijd om door te gaan. Zodra er geen uitdagingen meer zijn, ik geen nieuwe ideeën meer heb en ik niets nieuws meer kan toevoegen is het klaar voor een nieuwe uitdaging. Voor mezelf, maar zeker ook voor het hotel. Het is belangrijk om steeds te blijven vernieuwen en veranderen. Wanneer ik voel dat ik dat niet meer kan op die plek is het tijd om het stokje door te geven. Of dat nou na 1, 6 of 10 jaar is.”

Drie tips om het ver te schoppen in de hotellerie
“- Zorg dat je betrokken en gepassioneerd blijft voor wat je doet; Voel je dat je niet blij wordt van wat je doet? Dan is het tijd om door te gaan. Blijf vooral niet hangen op een plek waar je geen energie van krijgt.
Stay curious; de hotellerie blijft continu veranderen, dus blijf ontdekken, ontwikkelen, leren van wat je om je heen ziet en blijf altijd open minded.
– Blijf geïnteresseerd in de mensen om je heen; je gasten, je collega’s en iedereen waar je mee werkt. Oprechte interesse in mensen levert je veel inzichten op en brengt je verder. Zorg dus dat je echt tijd maakt voor mensen om te vragen hoe het met ze gaat en wat ze bezighoudt.”

Hoe pas jij duurzaamheid toe in het INK hotel?
“INK Hotel is onderdeel van hotelgroep Accor en werkt daarom met het sustainability programma Planet21. Dit programma bevat 21 concrete doelstellingen m.b.t lokale bevoorrading, diversiteit, omgaan met water, energie en afval. Bij INK zijn we ons er erg bewust van dat iedere keuze die we maken direct impact heeft op het milieu. We rollen daarom continu initiatieven uit waarmee we
bijdragen aan een duurzame ontwikkeling. Zo vind je op iedere kamer bijvoorbeeld Earth-water in 100% herbruikbare kartonnen verpakking met plantbased dop. Bijenkorven op het dak produceren onze eigen honing, geserveerd op het ontbijtbuffet. We streven naar zero foodwaste door onder andere te werken met initiatieven als ‘Too Good To Go’. Met ‘Plant for the Planet’ moedigen we onze gasten aan hun handdoeken te hergebruiken, waarna bomen geplant worden van het bespaarde geld
van energiekosten. En eind 2020 zullen alle ruim 4900 Accor hotels vrij zijn van single-use plastic items.

Omschrijf jouw karakter in drie woorden
“Loyaal, doortastend, ruimdenkend.”

Deze skills zijn onmisbaar als manager van een vooraanstaand hotel
“- Ervaring en vakkennis; je krijgt te maken met allerlei soorten projecten, uitdagingen en vraagstukken, ruime ervaring is daarom key.
– Gecalculeerd risico’s durven nemen; het is belangrijk om steeds iets nieuws te (durven) proberen. Juist als alles lijkt goed te gaan is het belangrijk om te blijven innoveren. Daarbij is het belangrijk om durf en lef te hebben, maar je tegelijkertijd ook de consequenties van deze risico’s kan inschatten.
– Detail georiënteerd zijn; it’s all about the details, juist in een luxury hotel. Het is belangrijk om continu ‘door de ogen van de gast’ te kijken en daarbij te letten op ieder klein detail. Ik werk bijvoorbeeld niet in een eigen kantoor maar zit altijd met mijn laptop in de lobby of restaurant. Op die manier observeer ik wat er leeft, wat er gebeurt en wat geoptimaliseerd kan worden.”

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt?
“Heb je een uurtje…? Haha, tijdens mijn carrière in de hotellerie heb ik heel wat gekke dingen meegemaakt. Maar het eerste wat te binnen schiet; ik werkte destijds in een hotel in Disneyland Parijs. Midden op de dag werd ik door mijn manager naar één van de event zalen geroepen. Hij vroeg mij alle deuren op slot te doen, ramen dicht en in de zaal te blijven terwijl er ‘opgebouwd’ zou worden. Zonder verdere informatie begonnen tientallen werklieden een complete dansvloer op te bouwen, inclusief lampen en camera’s. Ik was totaal overrompeld toen ineens Michael Jackson kwam binnenlopen. Zonder muziek begon hij te playbacken en dansen op de dansvloer; er werd een nieuwe videoclip opgenomen. Toen ik een paar uur later de zaal uit kwam waren collega’s mij al uren aan het zoeken omdat ik ineens de halve dag weg was geweest. ‘Ik zat opgesloten met Michael Jackson’ klonk natuurlijk als een vrij
slechte smoes dus niemand geloofde me haha.”