Impulsieve shopper? Dat komt waarschijnlijk hier door

Wie doet het niet? ’s Avonds op de bank nog een beetje online shoppen op je telefoon? Binnen no time heb je een vol mandje en met een druk op de knop reken je af. Oeps! Dit impulsieve shoppingsgedrag heb je aan je telefoon te danken.

Uit onderzoek gepubliceerd in het Journal of Retailing and Consumer Services blijkt dat online winkelen via je smartphone je impulsiever maakt. Wil je geen impulsaankopen meer doen? Dan doe je er misschien beter aan om je shopping spree verder te zetten op je smartphone. De kans op een miskoop en überhaupt een aankoop is dan een stuk kleiner. Grote kans dat je met het openen van je laptop er nog een nachtje of twee over slaapt.

Werk vs. plezier

Maar hoe kan dat dan? Waarom zijn we sneller iets geneigd te kopen vanaf onze smartphone dan vanaf onze laptop? Dat ligt er waarschijnlijk aan dat we onze telefoon associeren met plezier en die laptop. Tsja, daar doen we meer werk gerelateerde zaken mee en dus denken we rationeler na met die laptop op schoot. ‘Heb ik écht een nieuw paar schoenen nodig?’ Die rationele gedachtegang zorgt ervoor dat we beter nadenken voordat we online iets kopen.

Ben jij een impulsieve shopper? En koop je überhaupt wel eens iets via je smartphone?