Doen: bezoek IJsland met een local buddy

IJsland is mooi, fijn, relax en ik vloog er met Icelandair heen! Eerlijk gezegd stond IJsland al járen hoog op mijn verlanglijst dus toen ik er mijn verloving mocht gaan vieren was ik niet té doen zo blij. Er is geen plek op aard waar ik liever een paar liefdevolle dagen wil doorbrengen. Wat deze trip nog bijzonderder maakt is dat we 24 uur lang in de watten worden gelegd door een local stopover buddy.
ijsland1
Je snapt: zonder deze local Icelandair buddy zouden we nog niet de helft kunnen doen van wat er nu op de planning staat. Inga, onze celebration stop-over buddy, is een super energieke en spontane vrouw die we na een ontspannen vlucht in de lobby van ons hotel ontmoeten. In IJsland is er onnoemelijk veel te doen maar omdat we het rustig aan willen doen gaan we eerst lekker uit eten in Reykjavik. Natuurlijk eten we niet zomaar in een restaurant: we belanden meteen in restaurant Bryggjan, net open en nu al favoriet bij de locals. Je weet wat ze zeggen: daar waar de locals eten moet je wezen en dat is in dit geval helemaal waar. Inga en haar partner adviseren ons om kreeft te nemen en dat laat ik mij geen twee keer zeggen. Nippend aan een wit wijntje wisselen we verhalen uit en we kunnen uren blijven kwebbelen. Nog zoiets leuks: er staat al een kerstboom! Inga ziet dat ik de hele tijd naar de kerstboom zit te loeren en ze legt uit: “in IJsland is het vroeg donker en daarom wordt de kerstversiering eerder uit de kast getrokken.” We like!

uit eten

Een paar borrels en toetjes later zijn we moe en worden we netjes bij ons hotel afgezet. Wat een luxe! We slapen in het Grand Hotel, net buiten Reykjavik maar wel op loopafstand van het centrum. In de lobby van het hotel is het nog gezellig druk en we twijfelen over een afzakkertje, maar nee. Het is écht beter als we meteen naar onze slaapkamer vertrekken omdat we morgen een drukke dag voor de boeg hebben. As said: de volgende dag staan we vroeg op om vervolgens mega lang te ontbijten. Dat vroeg op pad ging even mis maar het kon niet anders met alle lekkere dingen waaruit we konden kiezen. Zelfs aan glutenvrije en vegan ontbijtjes is gedacht! Met twee wafels, twee croissants en een broodje zalm achter de kiezen stappen we bij Inga achterin de wagen. We gaan een paar bijzondere plekken bezoeken die je normaal gesproken alleen maar op plaatjes ziet.
ijsland 9
Geysir
De Geysir en de Strokkur liggen in het geothermale gebied Haukadalur, niet ver rijden van Reykjavik en aan het begin van de zogenaamde Gouden Cirkel. De naam Geysir komt van gjosa, wat ‘spuiten’ betekend. Deze grote geiser is niet meer erg actief maar de Strokkur, een kleinere geiser, spuit om de vijf minuten water de lucht in. We arriveren vroeg maar dit betekent niet dat het rustig rondom de geiser is. Groepjes toeristen staan front-row om het spuiten te fotograferen en Inga onze buddy vertelt: “Je moet je hier wel aan de regels houden, er gebeuren regelmatig ongelukken met Chinezen die buiten de paden lopen of even willen voelen hoe heet het water is. Zo is er vorig jaar een Chinees verbrand…” Ik ben stomverbaasd, hoe kun je zo stom zijn? Maar veel tijd om hierover na te denken heb ik niet want opeens begint de geiser te spuiten en het voelt heel speciaal dat ik dit nu samen met mijn vriend mag meemaken.
waterval
De waterval Gulfoss
Na een korte koffiestop in een knus café rijden we verder naar de waterval Gulfoss. Wat een plaatje! We hebben genoeg tijd om te genieten van het mooie uitzicht, en ja, ook van elkaar. Volgens onze buddy Inga is dit een van de mooiste watervallen in IJsland. Snappen wij en IJsland is, hoe je het ook wendt of keert, nu al adembenemend mooi… en het beste komt nog! Maar daarover schrijf ik later meer.

Tips
Kleed je warm en trek goede schoenen aan! Gelukkig had ik een stel fijne waterdichte schoenen van Palladium maar voor de rest had ik mezelf niet goed voorbereid… een leren jack is niet de beste keuze als je naar een ijzig oord gaat en een spijkerbroek op de sneeuwscooter? Mwahh…. Het voordeel van een trip met stopover buddy is dat ze dit vaker meemaken. Voor een sneeuwscooter outfit werd gezorgd dus ik kwam er goed vanaf!
palladium
Deze unieke trip naar IJsland is mogelijk gemaakt door Icelandair die passagiers de mogelijkheid biedt om een Celebration Stopover Buddy aan te vragen. Dankzij de lokale connecties van onze buddy Inga hebben wij in een korte tijd super veel gezien en gedaan! Inga heeft er écht iets speciaals van gemaakt! Kijk ook even de video van Inga:

We gingen ook: Champagne drinken in Reims, Plop!