De show van Victoria Secret was een groot succes maar waarom zien we geen plus-size of transgender modellen?

De Victoria Secret catwalk show is de stunner van het jaar. Mensen blijven thuis om een glimp van de sexy Angels op te vangen. De show is niet meer enkel een manier om de nieuwste lingerie te tonen, het is een cultureel fenomeen. De parade van lang gebeende modellen is over de top en nog altijd hetzelfde. Dit laatste benadruk ik omdat de meeste merken in de modelindustrie met de tijd meegaan. Onze cultuur verandert en grote modemerken omarmen gelukkig massaal de diversiteit van vrouwen. Een must want mode wordt gemaakt voor elke vrouw is het niet? Net als lingerie.

Hoe komt het dan dat ze bij Victoria Secret de oude standaarden blijven volgen? Ed Razek, de marketing director zegt in een interview met Vogue: “we hebben ons heus wel afgevraagd of we geen plussize modellen of transgender modellen in de show willen.” Wij zien ook dat er veel kritiek is op alle mogelijke kanalen waarop mensen ons kunnen bekritiseren. De grootste vraag: zouden er transgenders kunnen schitteren in de show? Beantwoord hij met: “No, no no… ik denk niet dat we daar aan moeten beginnen. Waarom niet? De show is een fantasie, het is tweeënveertig minuten lang een ongekend spektakel. Dat is wat het is. Uniek in zijn soort, een voorbeeld voor vele andere fashion brands, een marktleider.”

En dat maakt het zo cru. Wat ons tegen het hoofd stoot is namelijk het feit dat een multi-national als Victoria Secret diversiteit niet stimuleert. Ze zeggen letterlijk dat de show een fantasie is en daarmee suggereren ze dat een plus-size of transgender model deze fantasie verpest.

IS HET WERKELIJK? Fantasie creëer je als merk en daarmee kun je alle kanten op. Je kunt het niet eens zien als marketing stunt maar het gebeurt omdat alle type vrouwen lingerie kopen, inclusief plus-size en transgender modellen. Dit gezegd kunnen wij zonder enig research een blik met prachtige plus-size en transgenders opentrekken. Waarom doen ze deze moeite niet bij het merk waar ze hele afdelingen hebben die zich hier mee bezig houden? Wie zegt dat de fantasie van de consument enkel verlangt naar graatmagere, rondborstige modellen? In wat voor een tijd leven we dan en wat zegt het over Victoria Secret? Dat het een oudbollig, stoffig merk is ook al schitteren de beha’s en slipjes nog zoveel. Als alleen het type vrouw op de catwalk de lingerie koopt, is het label binnen mum van tijd failliet. Het bewust uitsluiten van modellen op basis van gewicht of gender is van de zotte en pure discriminatie! Diversiteit gaat anno 2018 niet meer over marketing of lef, it’s life.