Beoordelingsgesprekken: waarom blijft het spannend?

De beoordelingsgesprekken komen er weer aan! Aan het einde van het jaar wordt de balans opgemaakt en voordat je met foute kerstruien op ongemakkelijke borrels verschijnt waar collega’s met elkaar tongen, moeten serieuze zaken worden afgehandeld. Zo’n gesprek is een moetje want zelfs je baas of manager heeft er geen zin in. Toch zal het vast ergens goed voor zijn! Hoe haal je het beste uit een beoordelingsgesprek?

Soms verbaas ik me over de afhandeling van beoordelingsgesprekken. Je manager die zich eigenlijk nooit met je bemoeid moet jou in één gesprek beoordelen. Vaak gaat dat goed maar soms ook niet. Ten eerste komt het regelmatig voor dat er flink geschoven wordt met de gesprekken. En dat terwijl de druk voor werknemers toch al zo hoog is. De meeste mensen vinden zo’n gesprek spannend ook al weten ze dat het eigenlijk best wel goed gaat. Eens per jaar is het toch erop of eronder. Dat is raar. Waarom wordt er niet het hele jaar door gekeken hoe jij je werk uitvoert?

Professionele ontwikkeling
Naast een fijn salaris en prima arbeidsvoorwaarden, verwacht je ondersteuning en begeleiding op je werk. Iedereen wil zich ontwikkelen en daar zouden organisaties meer mee moeten doen. Het is zo makkelijk om te zeggen dat je als bedrijf cursussen en opleidingen aanbiedt als er vervolgens niks gebeurt. Of als er dikke randvoorwaarden aan verbonden zijn. Het aanbod van cursussen en opleidingen zou laagdrempeliger moeten zijn maar jij als werknemer kan ook het hef in eigen handen nemen. Een beoordelingsgesprek is per uitstek het moment om professionele wensen bespreekbaar te maken. Schrijf ze op een briefje, orienteer je alvast op de kosten en neem dit mee als baggage. Wanneer het bedrijf weet wat je wilt doen en waar in je werk deze nieuwe skills nuttig kunnen zijn, is de kans vele maler groter dat ze akkoord gaan.

Zelfreflectie
Een beoordelingsgesprek anno 2019 heeft nog steeds veel te maken met hiërarchie. Degene die jou beoordeeld staat altijd hoger op de ladder. In het ergste geval heb je niet eens vaak contact met jouw beoordeler en dat is weinig motiverend. Bij sommige bedrijven mag je collega’s om feedback vragen. En als het bedrijf echt een paar stappen vooruit loopt, gaat de focus al meer naar zelfbeoordeling. Daarbij ga je aan de hand van kaders die het bedrijf bepaalt, reflecteren op jouw manier van werken. wat kan beter? En wat wil je nog bereiken.

Doelen stellen
Dit laatste punt: wat wil je nog bereiken? is pas echt belangrijk om gemotiveerd te blijven. Want wanneer je doelloos op kantoor zit, is de kans op een bore-out groot. Daarom is het belangrijk om voor jezelf doelen te stellen en tijdens een beoordelingsgesprek kun je deze bespreekbaar maken met de eindverantwoordelijke. Aan de manager de taak om jouw de juiste tools te geven die je nodig hebt om dit te bereiken. Verder ligt de verantwoordelijkheid nu helemaal bij jou. Zoals het hoort… want zo blijf je jezelf uitdagen.