5 geheimen van ochtendmensen

Ben jij een ochtendmens? Mooi, dan ben je de rest van de dag alert en productief. Waarschijnlijk is de helft van jou to-do list al afgevinkt voordat half Nederland ontwaakt. Hoe dan? Dit zijn de geheimen van ochtendmensen.

1. Iedere dag op hetzelfde tijdstip ontwaken
Typerend voor early birds is dat ze iedere dag op hetzelfde tijdstip wakker worden. Dit zijn ze gewend, daarom hebben ze helemaal geen moeite met opstaan. Ochtendmensen houden van rust en regelmaat. Ze gaan vaak rond hetzelfde tijdstip naar bed en de wekker staat voor de rest van de week alvast ingesteld. Ook in het weekend zijn de meeste ochtendmensen al up and running als de rest van de wereld nog op een oor ligt. Want uitslapen verstoort je ritme en daardoor krijg je juist minder energie.
wekker
2. Uitgebreid ontbijten
Succesvolle ochtendmensen nemen, voordat de dag begint, een moment voor zichzelf. Niks geen gehaast en een boterham voor onderweg, ze ontbijten liever aan tafel met een krant erbij. Ze zijn zich ervan bewust dat het ontbijt een belangrijke energieboost is voor de rest van de dag, want je gaat nog heel wat verbranden. Ochtendmensen gaan niet voor een snelle hap, maar eten bewust. Gesuikerde muesli, sinaasappelsap en chocoladepasta staan niet op het menu. Ze eten liever geen snelle suikers waardoor hun energielevel zal pieken. In plaats daarvan kiezen ze voor de juiste koolhydraten, waardoor het energielevel juist op pijl blijft. Zelfgemaakte granola, toast met avocado of een fruitsalade gaan er goed in.

3. Ga problemen niet uit de weg
Je bent vroeg wakker en nu? In de ochtend ben jij uitgerust en zijn er weinig prikkels van buitenaf die jou beïnvloeden. Het perfecte moment om moeilijke werkzaamheden te verrichten of om problemen op te lossen. Waarom zou je daar niet mee beginnen? Dan ben je daar vanaf en hoef je er niet de hele dag tegenaan te hikken. Een dag zonder zorgen.

epic shit

4. Wees actief
Het is volkomen logisch dat jij jezelf na een lange werkdag niet meer naar de sportschool sleept. Totaal uitgeblust, is het tijd voor ontspanning in plaats van inspanning. In de ochtend daarentegen ben je zo fris als een hoentje en heb jij geen excuus om de sportschool te skippen. Je hoeft niet per se te knallen, een wandeling of yoga is eigenlijk al voldoende.

5. Extra tijd
Productieven mensen zijn slim en besteden de extra uren in de ochtend vaak nuttig. Ze beginnen bijvoorbeeld met het ordenen van al hun plannen. Wat is belangrijk en wat kan nog even wachten? Prioriteiten stellen en weten wat je moet doen, geeft rust in je hoofd. Ze kunnen ook genieten van de stilte en hebben tijd om te mediteren. Terwijl, als jij midden in de nacht nog wakker bent, zit jij vaak in de kroeg of voor de televisie.


Heb jij überhaupt moeite met slapen? Lees dan deze tips om ’s nachts niet meer wakker te worden.